Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Uutiset

Kenttäyhtiö klubiravintoloitsijana: Vaihtoehto, josta on jo hyviä kokemuksia!

kirjoittanut Jukka Rimpiläinen | julkaistu 13.12.2015

Ravintolan pyörittäminen golfkentällä on haasteellista, sen todistaa aivan liian suuri vuosittainen ravintoloitsijoiden vaihtuvuus. Jo aiemmissa Honour-lehdissä asiaa kommentoineet asiantuntijat ovat kritisoineet uusien ravintolayrittäjien liian suuria odotuksia sekä ravintolan ja kenttäyhtiön välisen sopimuksen epätasapainoa.

Joskus haasteet kasvavat sellaisiin mittoihin, että on aika ajatella toisin. Ottaa ravintola yhtiön oman toiminnan piiriin ja katsoa miten jäsenkunnan odotukset voidaan siten täyttää. Useat kenttäyhtiöt ovat sen jo tehneet, joten pyysimme Tawast Golfista, Hill Sidesta ja Vuosaaresta lisätietoja aiheesta allaoleviin kysymyksiin vastaamalla.

1. Mitkä seikat saivat yhtiönne päätymään ratkaisuun ottaa ravintolatoiminta omiin käsiin?
2. Millaisia toimenpiteitä oman ravintolatoiminnan käynnistäminen vaati?
3. Käytittekö siinä ulkopuolisia asiantuntijoita?
4. Miten tuotevalikoimat ja ravintolamenut päätettiin ja millä perusteilla?
5. Miten yhteisönne jäsenet ovat muutokseen suhtautuneet?
6. Onko ravintolamyynti lisääntynyt tällä kaudella?
7. Onko ravintolassanne oma, erikseen palkattu henkilökunta?
8. Osallistuuko muu henkilökuntanne satunnaisesti ravintolapalvelujen myyntiin?
9. Mitä sanoisitte niille, jotka suunnittelevat ravintolatoimintojen ottamista yhtiön hoitoon?
10. Vapaapalaute.

Hill Side Golf & Country Clubista vastaukset antoi toimitusjohtaja Kari Piippo.

1. Jatkuva tyytymättömyys ulkopuoliseen palveluntuottajaan oli suurin syy ravintolatoiminnan ottamiselle yhtiön hoitoon. Samoin tuotto-odotukset ja palvelukonseptin jalostaminen kiinnostivat sekä asiakastilanteiden joustavampi hallinta ja sen oma ohjausmahdollisuus. Hinnoittelun parempaa joustavuutta haettiin edellisten lisäksi.

2. Selvitystyö henkilöstön saatavuuden suhteen tehtiin ensimmäisenä, koska se oli seikka, joka määritti koko suunnitelman mahdollistamisen. Sen selvittyä päästiin kannattavuus- ja volyymilaskelmiin sekä lupamenettelyihin.

3. Kyllä, tilanne kartoitettiin ammattihenkilön toimesta.

4. Tuotevalikoimaa jalostetaan kysynnän mukaan per kausi ja tarvittaessa myös kesken kauden, menu vaihtuu vähintään kuukausittain.

5. Muutos otettiin myönteisesti vastaan, mutta toiminnan pitää tietysti olla kannattavaa, etteivät osakkaat joudu rahoittamaan sitä vastikkeilla.

6. Viime vuoteen verrattuna myynti kasvoi noin 15 %.

7. Ravintolaa pyöritetään ammattilaisten toimesta (päällikkö ja kokit). Myös osa salihenkilökunnasta on alan osaajia.

8. Hill Sidessa ravintolatoimintaa on useammassa pisteessä, joten jokainen asiakaspalvelussa toimiva osallistuu sen myyntiin.

9. Meillä konsepti toimii hyvin, mutta jokainen klubi on erilainen. Kannattaa ainakin harkita.

Vuosaari Golfista kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja Juha Ruponen.

1. Edellinen ravintoloitsija lähti pitämään toista ravintolaa kesken sopimuskauden ja vauhditti sillä päätöksentekoa. Yritimme etsiä uutta yrittäjää ja miettiä kaikkia muitakin mahdollisuuksia sille, miten ravintolatoimintaa jatkettaisiin. Ja kun sopivaa yrittäjää ei löytynyt, päätimme kokeilla toimintaa oy:n alaisuudessa.

2. Rekrytointi aloitettiin välittömästi päätöksen tekemisen jälkeen ja ravintolatiloihin ja -laitteisiin tehtiin pieniä investointeja.

3. Asiantuntija-apua sain kun keskustelin muutaman kollegan kanssa sekä ravintola-alalla työskentelevien tuttujen kanssa.

4. Tuotevalikoimat päätettiin yhdessä ravintolapäällikön kanssa ja ravintolamenut laadittiin kokemusten perusteella. Sovittiin myös, että jos jokin ei toimi niin muutoksia voidaan tehdä lennosta ja näin ollaan myös toimittu.

5. Osa osakkaista vastusti muutosta todella vahvasti. Osa taas on kannustanut alusta asti. Osalta on myös saatu hyviä kehitysideoita ravintolan toimintaan.

6. Ravintola siirtyi meille 2014, jolloin myynti oli 321 500 euroa vuodessa. Tänä vuonna myynti 30.11. mennessä on ollut 419 000 euroa ja ravintola on edelleen auki. Lopullinen arvioitu myynti tälle vuodelle on 435 000 euroa.

7. Ravintolapäällikkö ja keittiömestari ovat meillä ympärivuotisina ja muu tarvittava henkilökunta on osa-aikaisia.

8. Kenttäyhtiön muu henkilökunta osallistuu ravintolapalvelujen myyntiin ja auttaa ravintolaa muissakin asioissa.

9. Ehdottomasti suosittelen harkitsemaan asiaa tarkemmin ja tekemään laskelmia.

10. Ravintolatoiminnan pyörittäminen oy:n alaisuudessa on ollut meillä kannattavaa ja helpottanut monien siihen liittyvien asioiden hoitamista.

Tawast Golfista vastaukset lähetti toimitusjohtaja Lauri Manninen.

1. Meillä oli sopimus katkolla ravintoloitsijan kanssa ja pitkällisten pohdintojen jälkeen päätimme ottaa toiminnan omaan hallintaan.

2. Yhtiöllä tulee olla jonkinlainen käsitys ravintolatoiminnan myynneistä. Tärkeää on tietysti myös tarvittavien lupien saaminen, hyvän vastuuhenkilön löytäminen sekä luotettavien tavarantoimittajien kartoittaminen.

3. Asiantuntijoina konsultoimme muutamaa ravintolanomistajaa ja hallituksestammekin löytyi ammattitaitoista väkeä ja neuvoja. Pitää muistaa, että myös tavarantoimittajat auttavat tällaisissa mielellään.

4. Päätimme, että toiminta ja tuotevalikoima pidetään lähes ennallaan, jotta toiminnan yhtiölle siirtäminen onnistuisi mahdollisimman juohevasti. Ensimmäisen vuoden jälkeen rupesimme kehittämään toimintaa ja edelleen tietysti jatketaan palvelun ja tason parantamista.

5. Erittäin hyvin ja ravintolan toiminta on ollut reippaasti positiivista nämä kolme vuotta. Yhteisömme jäsenet ovat ymmärtäneet hyvin, että kaikki ravintolan tuotto jää omaan toimintaan. Ravintolan tuottojen kautta saadaan kenttä ja puitteet pidettyä entistäkin paremmassa kunnossa.

6. Ravintolan myynti on kasvanut hieman edellisvuodesta, mutta kylmästä kesästä johtuen juomamyynti jää hieman edellisvuodesta. Ruokamyynti on sen sijaan parantunut huomattavasti. Tämä osaltaan kertoo, että tasoa on saatu nostettua edellisistä vuosista.

7. Palveluksessamme on ravintolapäällikkö, keittiön esimies, kokki ja kaksi tarjoilijaa.

8. Kauden alku- ja loppupäässä yhdistämme meidän caddiemaster-palvelut ravintolan kanssa. Näin saamme heti säästöä henkilöstökuluihin.

9. Kannattaa aluksi selvittää mitä ravintola myy ja miten toiminnan ottaminen onnistuisi käytännössä (henkilökunta, luvat, tavarantoimittajat yms.). Ravintolatoiminta on ydinliiketoimintaa tukevaa toimintaa, mutta sillä on mahdollisuus tehdä taloudellista voittoa, ilman että kentän täyttöaste kasvaa. Meillä ravintolatoiminnan ottaminen yhtiölle on onnistunut loistavasti ja haluan rohkaista myös muita vastaavaan. Oman ravintolan kanssa on myös helppo toimia, kun voi itse päättää aukioloajat sekä tuotevalikoiman. Tämä taas auttaa palvelemaan pelaajia entistäkin kattavammin.

10. Ensi vuonna Tawast Golfissa järjestetään lyöntipelin SM-kilpailut, joten tervetuloa seuraamaan kilpailua ja testaamaan ravintolamme palvelut!

Toimituksen analyysi: Kaikkea kannattaa arvioida avoimesti

Honour-lehden toimitus on jo vuosien ajan seurannut ravintolatoimintaa golfyhteisöissä ja järjestänyt muutamia yhteistapaamisiakin ravintoloitsijoiden kanssa. Olemme etsineet sitä oikeaa tapaa saada golfravintola menestymään jäseniä tyydyttävällä laadun ja palvelun yhdistelmällä. Asiakaskenttä on haastava. Yksi haluaa gourmet-ruokaa, toinen tavallista kotiruokaa ja iso osa ei astu ravintolaan kauden aikana juuri koskaan. Ravintoloiden hinnoittelu saa myös usein negatiivista palautetta, varsinkin jos kilpailevaa toimintaa ei ole lähimaillakaan.
Alalla tuntuu olevan pääosin kahdenlaisia ravintoloitsijoita, suurin odotuksin liikkeelle lähteneitä vasta-alkajia ja juonesta kiinni saaneita, yli vuosikymmenen ravintolaa pyörittäneitä konkareita. Tämä näin kärjistetysti sanottuna. Kysymyksiin vastanneiden toimitusjohtajien palautteista saa sellaisen käsityksen, että golfklubille ravintoloitsijoiksi tulevilla ei useinkaan ole riittävää näkemystä siitä, millaisia me golfarit olemme ja miten ravintolapalveluja käytämme. Ja miten olisikaan, jos he tulevat tyystin toiselta alalta, eivätkä osaa kysyä oikeita kysymyksiä. Tästä syystä kenttäyhtiön ravintolakonsepti on aivan eri tasolla, sillä siellä jo missä asiakkaat ja heidän tarpeensa tunnetaan.


Mielenkiintoinen on myös Tawast Golfin Lauri Mannisen huomio siitä, että ravintolatoiminnan tuottaessa saadaan lisäresursseja kenttäyhtiön muuhunkin toimintaan. Vastauksista näkyy myös, että vaikka toiminnan käynnistäminen vaatii selvityksiä, asiantuntijoiden tapaamisia, oikeiden ammattilaisten rekrytointeja ja lupaprosessin läpikäymistä, ei se suinkaan ole mahdotonta. Ravintola-alan ammattilaiselle voi olla miellyttävämpää työskennellä kenttäyhtiön palveluksessa kuin yrittäjäriskillä. Ja kukaties vuosien kokemusten jälkeen ja taloudellisen nousun tullessa ravintola-ammattilainen saattaa jälleen nähdä yrittämisriskissä etunsa ja neuvotella ravintolatoiminnan itselleen. Eihän näitä päätöksiä koskaan kiveen hakata.

PS. Onnittelut Golflehden kenttärankingissa Vanajanlinnan, Sarfvikin ja Kartanogolfin ravintolalle kärkisijoille pääsystä. Artikkelin Vuosaari oli listan 15., Tawast Golf 22. ja Hill Side 34. Varmaan tyydyttää, vai mitä, Juha, Lauri ja Kari?

> takaisin uutisiin

Kenttäyhtiö klubiravintoloitsijana: Vaihtoehto, josta on jo hyviä kokemuksia!

KOMMENTOI

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös