Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Uutiset

Näköalapaikalta Sporttitalosta!

kirjoittanut Antti Hiltunen | julkaistu 27.06.2018

Golfin mielikuva, brändi, ei vastaa todellisuutta. Tällaisen johtopäätöksen voisi tehdä 2018 julkaistun Golfin potentiaalitutkimuksen perusteella. Tutkimuksessa golfarit pitivät lajia hyvin naisille ja perheille soveltuvana kuntoliikuntamuotona, jonka harrastaminen ei ole kallista eikä lajiin liity elitismiä. Muut kuin golfarit taasen pitivät lajia huonosti naisille ja perheille sopivana, elitistisenä ja kalliina herrojen pelinä.

Tämä mielikuva ei ole muuttunut viimeisen 5 vuoden aikana juuri laisinkaan. Emme myöskään voi olettaa, että lajin imago muuttuisi, jos emme osaa kertoa mahtavasta lajistamme golfareiden ulkopuolelle. Laji-imagon muuttumista ei auta, jos kerromme JVG:n golfharrastuksesta golflehdissä tai golfalan mediat hehkuttavat tapahtumia ja kilpailumenestystä nettisivuillaan. Tarvitsemme tulevaisuuteen katsovan markkinointiviestintäsuunnitelman ja siihen resursseja.

Viestinnän painopiste tulee olla ei-golfareissa ja siellä viestin kertojan, viestin sisällön ja tyylin tulee vastata kohderyhmää. Ja kuten ystäväni viestinnän ammattilaisena muistutti, kaikkein oleellisinta on, kuinka todellisuus vastaa tätä markkinointiviestinnässä annettua mielikuvaa. Kuinka osaamme lunastaa lupauksemme uudelle potentiaaliselle golfarille?

Mutta mitä tulee mielikuvaan lajista, olen sitä mieltä, että olemme olleet aivan liian paljon muiden ihmisten mielipiteiden vietävänä. Kun joku haastaa lajiin käytettävän ajan, myönnämme heti, että olet täysin oikeassa! Pelaamiseen kuluu liikaa aikaa ja lajin tulee muuttua välittömästi. Miksi emme vastaa, että golf on parasta vapaa-aikaa ja parhaan vapaa-ajan viettäminen ei voi olla pikainen suoritus. Ja voihan golfia pelata kuten haluaa, esimerkiksi 9 reikää.

Meidän pitää olla ylpeitä lajistamme, joka tarjoaa vastapainoa nykymaailman hektisyyteen, korostaa luontoarvoja, on loistavaa kuntoliikuntaa ja merkittävä kansanterveyden edistäjä sekä rakentaa sosiaalisia verkostoja niille, jotka niitä tarvitsevat. Ja kaiken lisäksi, golfia voi harrastaa juuri sillä tavalla ja niin paljon kuin itse haluaa.

Kun me golfjärjestöjen toimihenkilöt Sporttitalossa suunnittelemme ja rakennamme erilaisia tapoja vaikuttaa kansaan ja yhteiskunnan asenteisiin pitkässä juoksussa, on paljon tärkeämpää, että jokainen golfari tuo uusia ystäviä lajin pariin ja puhuu lajistamme ylpeydellä kaikille. Ja että jokainen golfyhteisö houkuttelee lajin pariin uusia jäseniä ja panee parastaan joka päivä. Lajin elinvoimaisuus voidaan varmistaa vain lajin kasvun kautta.

Yhteistyössä kohti golfkesää 2018!
Antti Hiltunen
Suomen Golfkentät ry
Toimitusjohtaja

> takaisin uutisiin

KOMMENTOI

Otsikko:
Kommentti:
Nimi:

syy nykyiseen tilanteeseen

Olisikohan syy nykyiseen tilanteeseen se, että jäsenyys vapautettiin 10 vuotta sitten golfliiton suosituksesta. Golfliittohan halusi vain jäsenmaksurahaa, eikä miettinyt asiaa lainkaan osakkaan kannalta.

- kirjoittanut pentti sirola | 24.10.2016

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös