Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Toiminnanjohtajan 100 ensimmäistä päivää

Suomen Golfliiton toiminnanjohtaja Juha Korhonen piti odotetun puheenvuoronsa kertoen miten ensimmäiset 100 päivää olivat kuluneet. Hän paljasti myös tunnistavansa ne suuret odotukset, jotka Golfliittoon ja häneen itseensä kohdistuvat.

Olo on kuin ykköstiillä – tarkoitus on kertoa ajatuksista, ideoista ja kokemuksista 100 ensimmäisen päivän jälkeen. Edelliseltä illalta jäi mieleen yksi lause Jussi Jokiselta; – tällainen pitää liittokokouksen olla! Tämä on ollut huikea kolme päivää, palaute on ollut hyvää, hyvää asiaa ja tämä on sellainen malli, jolla meidän tulee jatkaa. Tällainen onnistuminen ei tapahdu ilman osaavia tekijöitä ja haluankin kiittää ydintyöryhmää ja kaikkia suunnitteluun osallistuneita; Outi Kunttu, Esa Meriläinen, Lassi Kiviniemi, huikeeta työtä, he ovat koonneet tämän kolme päivää.
On ollut aika vauhdikas, mielenkiintoinen ja monipolvinen alku, ja minua ovat siinä tukeneet erityisesti toimiston väki sekä hallitus. Olen saanut heiltä jakamattoman tuen työlleni – kiitos siitä heille. Sen lisäksi haluan erityisesti kiittää muutamia henkilöitä, jotka ovat uhranneet aikaansa. Puheenjohtaja Hanna Hartikainen on antanut pyyteettömästi aikaansa golfiin, keskustellut kanssani ja kuunnellut ajatuksiani. Jyrki Nykänen, joka piti minut alussa polulla ja ohjasi oikeaan suuntaan. Emilia Ottela, joka oman roolinsa vuoksi on käyttänyt aikaansa kanssani, kiitos Emilia kärsivällisyydestäsi. Yritetään pitää Emilia golfin ja sportin parissa, sillä hän on tulevaisuuden urheilujohtaja ja erittäin tyylikäs golfin lähettiläs.

Toiminnanjohtajan 100 ensimmäistä päivää
Haastan heti, vaikka koeaika on vielä päällä. En käytä liiton virallista esityspohjaa, vaan kokeillaan jotain uutta. Kuten sanoin jo aivan alussa, tämä on unelmaduuni ja se on sitä edelleen. Huikea näköala ja vaikuttamisen paikka, verkostoitumisen paikka ja elämänkokemus.
Meillä toimistossa on oikeat ihmiset töissä, on osaamista, ammattitaitoa, sitoutumista, oma-aloitteisuutta – on ollut helppo tulla tällaisen toimiston ja sen ihmisten esimieheksi. Oma-aloitteisuus on tärkeää, että asiat menee ”työntämättä” eteenpäin. Kysymys on nyt siitä, että me suuntaamme energiaa ja tekemistä oikeaan suuntaan. Minulla on 18 vuoden kokemus ihmisten johtamisesta, olemme jumpanneet organisaatiota sekä pelisääntöjä ja niiden noudattamista. Talous on etusijalla, olen tarkan euron mies ja senttiä venytetään viimeiseen asti. Kyse on meidän yhteisistä varoista ja se erityisesti velvoittaa meitä siihen, että joka ikinen euro, joka liiton kukkarosta lähtee, lähtee soikeana.

Yhteistyö
Nyt myös toimistolla tehdään yhdessä työtä ja yhdistetään voimavarat. Iso kysymys on, teemmekö me oikeita asioita? Me tehdään toimistolla paljon asioita äärimmäisen laadukkaasti ja kukaan ei laiskottele. Meidän on opittava kysymään ja kyseenalaistamaan. Miksi olemme olemassa, minne me haluamme mennä, kenellä me olemme töissä, kuka meidän palkan maksaa, teemmekö oikeita asioita ja mikä meidän tavoitteemme on? Sitten kun me osaamme näihin kysymyksiin vastata, meille aukeaa oikea tie. Kaikkien pitää tunnistaa meidän tavoitteet ja se miten sinne päästään. Kunhan iltapäivän liittokokouksessa toimintasuunnitelma hyväksytään, teemme sen jälkeen toimiston toimenkuvat ja tuomme työsopimukset tälle vuosituhannelle.
Liiton talous on saatu käännettyä plussalle ja ilmassa on selkeää yhteistyötahtoa. Golfliittoa kohtaan on kovia odotuksia ja ne osin kulminoituvat myös uuteen toiminnajohtajaan ja puheenjohtajaan. On kysyttävä ohjaako strategia toimintaamme vai ohjaako rakenne strategiaamme.

Tavoitteet ohjaavat toimintaa
Strategian visio on, että golf on parasta vapaa-aikaa. Golfyhteisöjen elinvoimaisuus ja pelaajien hyvinvointi ovat ykkösasioita ja sen takia liiton toimistolla ollaan töissä. Te olette meidän työnantaja, teitä me kuuntelemme ja teidän ääntä meidän tulee suodattaa ja löytää oikeat ratkaisut ja viedä asioita päättävästi ja ylpeydellä eteenpäin. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu, sekin pitää hyväksyä.
Ohjaavatko tavoitteet toimintaamme? Itse olen johtamistyössä halunnut pitää tavoitteet selkeänä ja ne ohjaavat toimintaa, jolla niihin päästään. Esteitä tulee aina ja voidaan sanoa, että budjettikin on jo vanhanaikainen tapa. Emme voi hirttäytyä määräraha-ajatukseen ja sanoa, että emme voi tehdä tätä tai sitä. Meidän tulee voida reagoida asioihin, joita tulee eteen, ettei onni mene ohitsemme.

Tavoitteet korkealle
Ydintavoitteiden tulee olla haastavat. Joku totesi eilen, että tavoitteet eivät ole oikeat, jos ne eivät tunnu mahdottomilta. Laitetaan esiin raikas tavoite, joka saa veren kiertämään ja nostaa karvat pystyyn. Silloin alkaa tapahtua ja ajatusmallit muuttuvat. Emme voi toimia kuten ennen, vaan meidän on pakko muuttaa suuntaa. Jos saamme kokonaispelaajamäärän kasvuun, se kumuloi hyvää kaikille toimijoille. Olemme laminoineet seuraavat tavoitteet: Kokonaispelaajamäärän kasvu 3300, junioripelaajia 1000 ja naisgolfareita 1300 lisää vuosittain. Kilpagolfissakin haastavat tavoitteet, EM-kisoissa miehet sijoille 1-8, naiset, pojat ja tytöt sijoille 1-10. Tavoitteiden ansiosta joudumme pohtimaan tehdäänkö oikeita asioita. Silloin kun käytössä on rajalliset resurssit on jatkuvasti kysyttävä; johtaako tämä siihen. Silloin kaikki turha puristuu pois ja keskitytään olennaiseen.

Toimialan yhteistyö
Kiitos kaikille toimialajärjestöjen vastuuhenkilöille hyvästä vastaanotosta ja yhteistyöhakuisuudesta. Se on jopa hieman yllättänyt. Lähtökohtani on ollut, että haluan keskustella ja kuunnella, ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu, ihan tarkoitukselle. Hyviä keskusteluja ja sparrausta; Pekka Palmunen, Esa Meriläinen ja Rauno Pusa ovat keskustelujen kautta avanneet minulle tätä toimialaa. Yhteistyötahtoa on ja tulkitsen, että ihmiset alkavat olla väsyneitä siihen miten energiaa hukataan vääriin asioihin. Nyt meillä on iso momentum tarttua tähän yhteistyöhenkeen ja viedä asioita eteenpäin, sillä toimiala on vahvassa murroksessa. Ympäristöasiat nousevat tärkeiksi ja hyvinvointibisnes kasvaa. Meidän on uudistettava toimintamallejamme rohkeasti, parannettava tehokkuutta, pidettävä harrastajat lajin parissa. Nyt toimimme kuin hölmölässä, uusia tulee 15 000 ja saman verran poistuu.

Markkinointi ja viestintä
Markkinointiin ja viestintään meidän on ehdottomasti panostettava. Tähän asti olemme viestineet ainoastaan toimialan sisälle ja lajimarkkinointi on jäänyt lapsen asemaan. Se on asia, johon meidän tulee puuttua. Teemmekö oikeita asioita. Jäsenmäärä miinus 653 – on tehty paljon duunia ja tulos on tässä. On pakko kysyä toimitaanko edelleen kuten ennenkin ja toivotaan pirusti, että asiat paranee. Pitäisikö sittenkin ryhtyä toimimaan toisin, sillä pelaajamäärä korreloi siihen miten hyvin lajilla menee. Koko ekosysteemin pitää alalla voida hyvin.

Ketkä ihmeen me?
Tarkoittaako me minua, tarkoittaako se liiton toimistoa, muita yhdistyksiä vai meitä kaikkia golfin ekosysteemin jäseniä, koko toimialaa pelaajineen, mukaanlukien ravintolat, proshopit, välinekauppiaat, matkanjärjestäjät, aivan kaikki. Me tarkoittaa koko toimialaa, tehdään yhdessä, sillä se on kaikkien etu ja vain siten muutos on mahdollinen.
Tehtävämme on nyt rakentaa yhdessä maailmanluokan asiakaskokemusta tuottava ekosysteemi. Jokaiselle toimijalle on tilaa ja kun ruokimme toinen toisiamme, ekosysteemi menestyy ja on elinvoimainen. Mikäli jokin osa rapautuu eikä menesty se vaikuttaa koko ekosysteemiin.
Fokuksen pitää olla asiakkaassa ja kun me pidämme heistä huolen, me menestymme. Mutta ei riitä, että me olemme erinomaisia, meidän tulee olla omassa luokassamme. Toiminnan tähtäimen tulee olla korkeimmalla tasolla, jotta pääsemme asiakaskokemuksen tuottamisessa ylemmäksi.

Mitä pitäisi tehdä?
Lajin vetovoima sisältää lajin brändin, imagon, aloituskynnyksen madaltamisen, tiedolla johtamisen, lite bättre -tekemisen. Mikä on liiton rooli kaikessa? Auttaa onnistumaan, mahdollistaa, taata, tuoda työvälineet ja tietoa. Ei liitossa voida tehdä kaikkea itse.
Edessä on aika, jolloin tullaan tekemään kovaa työtä. Me emme voida jäädä tähän, vaan meidän on tultava pois mukavuusalueelta. Miten yleensä käy, tämähän on tuttu tilanne. (Tässä kohtaa esitystä Juha esitti kalvon villisiasta metsässä.) Kyllä sika syitä löytää, milloin on maa jäässä ja milloin on kärsä kipeänä. Aina löytyy syitä olla tekemättä mitään. Keinoja on vaikeampi löytää, sillä se vaatii työtä.
Tehdään golfista ylpeydenaiheemme, se on parasta vapaa-aikaa. Lajin pariin on helppo tulla, mutta vaikea lähteä. Asiakaskokemus on se syy miksi ihmiset tulevat lajin pariin.

Yhteistyön voima
Kuten jo aiemmin puhuttiin, meillä on toimialan yhdistysten kesken jo hyvää yhteistyötä. Olemme perustaneet yhteistyöfoorumin, jossa ovat mukana FGMA, SGK, PGA ja SGL, ja kokoonnumme neljä kertaa vuoden aikana keskustellen ja sparraten asioista. Olemme nyt oikealla polulla yhteistyössä. Silti aina tulee joku, jolla on oma agenda ja joka yrittää osaoptimoida ja vetää välistä. Toivottavasti tällaisia henkilöitä ei tule useita.

Kilpagolfista osaaminen ja rakenteet
Kiitos Timo Rauhalalle, joka on avartanut minunkin maailmaani kilpagolfista. Meille tulee valmentaja, joka on mukana jonkin aikaa ja sitten lähtee. Mitä sitten? Se tietotaito pitää saada rakenteisiin. Meillä tulisi olla kunnollinen valmennuskeskus, jonne kaikki tietotaito keskitetään. Herkkyysikään 8-12 v. tulisi saada parhaat valmentajat. Huippuamatööristä ammattilaiseksi -silta pitää rakentaa, sillä nyt amatööri luiskahtaa kylmään veteen amatööripolun jälkeen. Resurssien allokointi kohdennetusti potentiaalisille huipuille voisi myös olla vaihtoehto. Samoin huippujen tietotaidon ja hiljaisen tiedon hyödyntäminen tulisi organisoida. Ne tulisi saada golfin käyttöön paremmin.

Tiedolla johtaminen
Tietopalvelua viedään eteenpäin, sillä olemme jo auttamattomasti jälkijunassa muihin verrattuna. Olemme benchmarkanneet Ruotsin, Tanskan ja Hollannin, jotka ovat jo ihan eri tasolla.
”Without data you are just an other person with opinion”, mikä pitää paikkaansa. Meidän tulee johtaa golfia tiedolla eikä mutulla, kuten edellisissäkin esityksissä jo todettiin. Meidän pitää perustaa päätökset tietoon ja sitä meillä ei nyt ole tarpeeksi.
Muista investoinneista todettakoon, että etsimme myyntivoimaa, jolla turvataan golfin resursseja. Kenttäasiantuntijapalvelusta on tehty selvitys ja siihen etsitään oikeaa henkilöä. Asiantuntijaverkoston rakentaminen, eBirdien kehittäminen, näihin panostetaan.
Viestinnässä meidän tulee laittaa paukkuja sinne, mistä uusia harrastajia saadaan. Golf.fi -nettisivuja uudistetaan. Tehdään yhteistyötä ilon kautta, meillä on vain yksi elämä, ei käytetä sitä murehtimiseen. Tehdään työtä yhdessä, sillä se joka tahtoo, löytää keinot. Olemme samassa veneessä.

Emme voi toimia kuten ennen, vaan meidän on pakko muuttaa suuntaa. Jos saamme kokonaispelaaja-
määrän kasvuun, se kumuloi hyvää kaikille toimijoille.

Suomen Golfliiton toiminnanjohtaja Juha Korhonen.

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös