Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Unkari-Itävalta-matkalta Adamstal Golf Coursen 19. reikä, oikeasti.

Kokemuksia golfarin omatoimimatkailusta

Olemme osallistuneet lukuisille eri matkanjärjestäjien valmismatkoille, mutta kestoltaan pisimmät matkat olemme tehneet ns. omatoimimatkoina. Honour-lehti pyysikin kirjoittamaan jutun matkailunumeroon erityisesti omatoimimatkaajan näkökulmasta.
Teksti ja kuvat: Veijo Hämäläinen

Matkan suunnittelu on tärkein, haastavin ja mielenkiintoisin osuus
Valmismatkalle lähteminen on tehty helpoksi. ”Kaikki on valmiiksi suunniteltu” kuten eräs matkojen järjestäjä mainostaa. Valitset matkan, varaat, maksat ja olet sitten paikalla ohjelman mukaisesti.
Omatoimigolfmatkaa suunnittelevien on varauduttava tekemään itse paljon erilaisia päätöksiä ja sietämään tiettyä epävarmuutta tulevasta, mutta toisaalta nauttimaan uusista kokemuksista vähän kuin entiset löytöretkeilijät. Suunnittelussa on se hyvä puoli, että matkan voi tehdä ikään kuin kahdesti. Ensin kotona virtuaalisesti ja sitten käytännössä matkalla. Helppo tapa omatoimiselle matkalle on varata lennot, auto ja sen jälkeen majoitus yhdestä paikasta ja käydä päivittäin golfaamassa alueen eri kentillä. Vaativampaa on aloittaa matka tietystä kohteesta ja lopettaa vaikkapa tuhansien kilometrien päähän, siirtyen päivittäin uuteen paikkaan reitin varrella. Tämä edellyttää jatkuvaa päätöksentekoa ja se voi aiheuttaa myös jännitteitä matkaseurueen kesken. Kaikillehan on tuttua, miten vaikeaa joskus on jopa ruokapaikasta päättäminen saati sitten kun on päätettävä seuraava majoitus ja golfkenttä. On hyvä merkitä aikatauluun etukäteen joitakin tärkeitä paikkoja ja ajankohtia, mutta jättää muutoin aikataulu väljäksi.
Euroopan puitteissa omatoimimatkoja voi tehdä omalla autolla ja mielenkiintoisia kohteita riittää. Ei tarvitse viisumeita ja useimmiten valuuttakin on yhteinen, samoin oikeanpuoleinen liikenne, ellei matkusta britteihin. Kaukokohteiden osalta matkan suunnittelun olennaisia osia ovat lennot sekä tarvittavat viisumit tai maahantuloon liittyvät ennakkoilmoitukset. Myös passin voimassaolo vielä kuukausia yli matkan ajankohdan on syytä tarkistaa. Vaikka kyseessä on ns. omatoimimatka, ei kaikkea tarvitse välttämättä tehdä itse. Matkan suunnitteluun ja varaamiseen voi käyttää räätälöintiin erikoistuneita matkatoimistoja kotimaassa tai kohdemaassa.

Hyvä paha tekniikka
Golfaavan matkaajan tarvitsee yleensä vuokrata auto ja lennoille lisämatkatavarana golfbägin kuljetus. Etenkin silloin, kun matkaan sisältyy useita eri lentoja, olemme ottaneet mukaan pienet ja kevyet kantobägit, joihin mahtuu reilu puoli settiä mailoja. Molemmat bägit mahtuvat yhteen lentosuojaan ja se on sitten toisen matkalaukku. On vain huolehdittava, että paino pysyy alle 23 kilon. Muut yhteiset tavarat mahtuvat toiseen isompaan matkalaukkuun ja käsitavaroihin. Näin vältytään lisämatkatavaroiden maksuista. Vinkki ruuhkaisille lentokentille: varaamme aina bägisuojan ympärille tai sen taskuun joustavan kumisen ns. ”mustekalan”, jolla bägi on helppo sitoa lentokärryyn pystyasennossa matkalaukun lisäksi. On tosi turhauttavaa katsella, kun monet golfarit yrittävät pujotella lentokentän ruuhkassa ja ovista bägi tai kaksikin kärryssä poikittain.

Autovuokrauksessa oltava tarkkana
Auton vuokraamisessa riittää vaihtoehtoja. Olemme yleensä varanneet auton ja ensimmäisen hotellin samalta välittäjältä. Vakuutuksissa olemme ottaneet myös ns. omavastuun poiston. Autoa noudettaessa kannattaa olla tarkkana tarjottavien muutosten tai lisävakuutusten osalta sanoo nimimerkki ”Kokemusta on”. Kerran Los Angelesin autovuokraamossa innostuin vaihtamaan kahden viikon ajalle varatun ja maksetun auton luokkaa suuremmaksi kohtuullisesta lisähinnasta per vuorokausi. Lopputulema oli lähes samankokoinen lasku kuin alkuperäinen varaus. Olin allekirjoituksella hyväksynyt kaikenlaiset vakuutukset ja lisät, jotka nostivat summaa. Lisäksi tuli laskutus euroissa, jolloin menetin olettamani dollarin ja euron kurssieron. No, tyhmyydestä sakotetaan, mutta enpä ole sen jälkeen asioinut tietyn a-kirjaimella alkavan autonvuokrausfirman kanssa.

Navigaattorin käyttö
Navigointi on oleellisen tärkeä osa golfarin omatoimimatkailua. Varattuun lähtöaikaan mennessä on kenttä löydettävä ja ehdittävä vaihtamaan varusteet. Käytimme lähes kymmenen vuotta samaa TomTomin navigaattoria Euroopassa, USA:ssa ja Australia/Uuden-Seelannin matkalla. Karttojen lataamisessa eri SD-korteille oli oma operaationsa, mutta hyvin toimi. Viime marraskuussa tehdylle kolmen viikon matkalle Floridan Miamista Meksikon lahden ympäri Texasin Dallasiin uskaltauduin jättämään TomTomin kotiin ja käyttämään puhelimen Here-sovellusta. Olin lukenut blogeja aiheesta ja ymmärsin, että on etukäteen ladattava tarvittavat kartat puhelimeen, jotta ohjelmaa voi sitten käyttää ns. offline-tilassa. Tällöin ei synny ylimääräisiä kustannuksia. Miamissa illalla auton noutopaikassa oli sitten jännitystä ilmassa. Toimiiko navigointi? Kaikki piuhat ja pidikkeet paikoilleen ja Here päälle. Vaikka kuinka yritin niin ei tapahtunut mitään. Viimein oli lähdettävä ajamaan ja turvauduttava jonkinlaiseen kotona printattuun karttaan hotellin sijainnista. Mutta ihme tapahtui. Kun olimme päässeet noin 100 metriä pois autovuokraushallista, niin Here heräsi ja alkoi opastaa. Ja hyvin toimi koko matkan ajan. Puhelimen muisti vaan ei oikein riittänyt kaikkien osavaltioiden samanaikaista latausta, mutta edellisen joutikin poistaa kun oli siirrytty uuteen osavaltioon. Here oli jopa tarkempi löytämään perille golfkenttien klubitaloille, mikä TomTomille oli joskus vaikeaa, kun tuli vain ilmoitus, että ”olette perillä” kunhan vähän väyliä oli näkyvissä.

Digivimpaimia riittää
Olemme tottuneet käyttämään golfkelloja, joiden mitta- ym. tiedot ovat meidän taidoillemme riittäviä. Golf Buddy -kellot ovat pelittäneet lähes kaikilla kentillä. Viime USA:n matkaa ennen tein uuden päivityksen alueen kentistä. Pelasimme ensimmäisen kierroksen Floridan Naplesissa ja kello ei löytänyt kenttää. Kun näin tapahtui seuraavallakin kentällä, oli pakko uskoa, että jokin päivityksessä oli mennyt pieleen eivätkä kellot toimisi koko matkalla. Ratkaisuksi löytyi ensimmäistä kertaa golfhistoriassamme golfkiikarin hankinta. Kun USA:ssa lähes aina pelataan autolla, yhdellä kiikarilla tulimme hyvin toimeen. Kun sen käyttöön tottui, niin ostos osoittautui varsin hyväksi. Kellot eivät toimineet myöhemmin tammikuussa myöskään Kiinan kentillä, mutta niitä ei ehkä ollut mukana alun perinkään, sillä kotimaan kentät pelittivät keväällä ihan normaalisti.
Yleensä majoituskohteiden sähkörasioiden määrä on hyvin rajallinen. Matkalle on syytä varata paikallisiin sähköpistokkeisiin sopivien adaptereiden lisäksi haaroittimia, jotta kaikki tarvittavat laitteet kuten golfkellot, puhelimet, tietokone/läppäri, aktiivisuusranneke, partakone jne. saa ladatuksi yön aikana.

Et koskaan tiedä kenen kanssa pelaat tai kenet tapaat
Omatoimimatkan hienouksia on myös se, että et etukäteen tiedä pelikavereitasi. On hyvä, jos sattuu paikallisia, eipä ainakaan eksytä ja yleensä he mieluusti kertovat kentän muodoista ja esteistä. Floridassa jollakin Tampan yläpuolella olevalla kentällä pelasimme kahden paikallisen miehen kera ja saimme heiltä hienon vinkin seuraavan päivän kohteeksi. Suosittelivat poikkeamaan vähän sivuun ja vierailemaan Brooksville-nimisellä kentällä, Floridan varsin tasaisiin kenttiin verrattuna ainutlaatuisten syvänteiden ja korkeuserojen vuoksi. Näin teimme ja takaysin kokemus oli matkan upeimpia.
Kerran olimme omatoimimatkalla Rooman lähellä Castel CanDolfo -nimisessä resortissa ja satuimme samaan lähtöön yhden amerikkalaisen pariskunnan kanssa. Kierroksen jälkeen jatkoimme keskustelua ja kävimme illalla yhdessä syömässä. He olivat John ja Janet New Yorkista. John osoittautui yhden pörssipankin pääjohtajaksi. Jatkoimme yhteydenpitoa sähköpostein ja myöhemmin kävimme tapaamassa heitä ja pelaamassa heidän yksityiskentällään. Minä tietty esitin, että kyllä heidän pitää tulla golfaamaan Suomeen. Se on vallan mainio golfmaa kesäaikaan. Aluksi he epäilivät ajatusta, mutta kaksi vuotta sitten he olivat viikon Suomessa. Turistipäivän jälkeen Helsingissä kiersimme Järvi-Suomea mm. Tahkolla ja Lappeenrannassa. Ilmatkin suosivat ja he olivat aivan ihastuneita näkemästään ja kokemastaan. Lisäksi järjestyi kahden päivän junamatka Pietariin.

Unkarilainen matkanjärjestäjä
Eräällä valmismatkalla Pohjois-Kyproksen Korineumiin peliryhmämme takana pelasi mies ja nainen, ja hyvin pelasivatkin. Ehdotimme par-kolmosella, että he ohittaisivat. Lady avasi mainiosti lipulle ja teki birdien. Myöhemmin terassilla menin onnittelemaan birkusta. Hän sanoi olevansa Unkarista ja järjestävänsä golfmatkoja siellä. Toivotti tervetulleeksi pelaamaan Unkariin. Pari vuotta myöhemmin syyskuussa ajattelimme, että Unkari voisi olla sopivan matkan päässä viikon matkalle. Tämä Kristina-lady teki meille mainion ohjelman Unkariin ja osin Itävallan puolelle. Seitsemän päivää ja seitsemän kierrosta golfia, sillä tulo- ja lähtöpäivinäkin ehdimme pelaamaan.
Satunnaisesta ”tapaamisesta” oli kysymys myös silloin, kun marraskuussa 2011 Australia-Uusi-Seelanti -matkan lopuksi lähellä Sydneyn lentokenttää eräässä proshopissa näin erikoisen näköisen golfhanskan. Siinä oli tekstiä ja silikonipisteitä, joiden kerrottiin parantavan pitoa erityisesti sadekelillä. Ostin hanskan ja seuraavana keväänä aloin pelata sillä ensisijaisesti sade- tai kostella kelillä. Myöhemmin löysin itseni pelaamassa sillä myös kuivalla säällä. Kuusi vuotta myöhemmin aloitin vastaavien hanskojen maahantuonnin ja markkinoinnin Suomessa Griplex-brändillä.

Tuleeko omatoimimatka halvemmaksi kuin valmismatka?
Hyvä kysymys, mutta paha vastata. Vertailu on vaikeaa, koska täysin samanlaisia matkoja tuskin on. Kun ja jos omalle työlle ja vaivannäölle ei tarvitse laskea hintaa, niin säästöä varmaan syntyy, koska katettahan matkanjärjestäjien on tehtävä. Toisaalta isolla volyymillä on mahdollista neuvotella parempia ehtoja lennoista, hotelleista ja golfista. Nykyisenä nettiaikana on mahdollista tehdä edullisia löytöjä esim. lennoista ja hotelleista, jos vaan aikataulu sattuu sopimaan. USA:n reissuilla on useasti tullut vastaan normaaleja green fee -hintoja huomattavasti halvempia kuponki- tai nettitarjouksia jopa niin, että on pitänyt caddiemasterin tiskillä kysyä WiFi-yhteyttä, jotta voi tehdä listahintaa edullisemman varauksen. Lisäksi on todettava näin seniori, tai pitäisikö sanoa veteraani-ikäisenä, että usein ulkomailla vanhempia golfaajia koskevia edullisia hintoja on paljon tarjolla erityisesti arkisin. Meillä Suomessa vastaavia on harvoin tullut vastaan.

Esimerkkilaskelma
Jonkinlaisen käsityksen erilaisista kuluista voi saada viime marraskuussa Meksikonlahden ympäri tehdyn ”Gulf State Trip” -matkan (kolme viikkoa, kaksi henkilöä, noin 3700 km, 17x2= 34 golfkierrosta) osalta tehdystä jälkilaskennasta. Lennot, bägit, taksit 2180, auton vuokraus, jättö toiseen paikkaan, bensat 1550, majoitus 1850 ja golf 1180 euroa. Green feen keskihinnaksi tuli noin 34.70 euroa eli golfmatkan pienin kuluerä oli golf. Yhteensä 6760 euroa kahdelta hengeltä ja lisäksi ruokailut, mutta syödähän olisi pitänyt kotonakin.
Kuten totesin, eri matkatyyppien vertailu on vaikeaa ja pitkälti turhaa. Molemmille on paikkansa ja aikansa. Vaikka pidämmekin omatoimimatkustamisesta, on välillä oikein mukavaa lähteä valmismatkalle hyvässä seurassa ja ainoastaan osallistua valmiiksi mietittyyn ohjelmaan. Vain lentojen aikataulujen suhteen on joskus aihetta valittaa. Emme enää halua lähteä valmismatkalle, jossa mennään tai tullaan aamuyöstä, jolloin jopa pari päivää voi mennä pilalle.

Jutun kirjoittaja on kuvan Veijo Hämäläinen, seniorigolfari Vihdistä. – Aloitin vaimoni Ritvan kanssa golfharrastuksen täytettyäni 60 vuonna 2001, jolloin Vihtiin valmistui ensimmäinen golfkenttä, Vihti Golf. Siitä alkaen olemme pelanneet ja kilpailleetkin varsin aktiivisesti. Kierroksia on kertynyt vuosittain reilusti yli sadan. Merkittävä osa kierroksista on tullut talvikausien golfmatkoilla eri puolille maapalloa.

John, Jane ja Ritva Etelä-Saimaan Golfin kauniilla kentällä.

Caddiet sekä paikallinen pelikaveri, joka oli suuri suomalaisten säveltäjien ihailija.

Eräällä matkalla mukaan tarttui uudenlainen golfhanska ja nyt niitä saa myös Suomesta. www.griplex.com

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös