Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Samaan aikaan ei ole mahdollista myydä alennusmyynnillä green feetä ja yrittää elvyttää pelioikeuksien kysyntää.

Koko golfala on murroksessa ja ruuhka-Suomen kentillä etsitään ratkaisuja haasteisiin. Eräällä kentällä menee sen sijaan hyvin – jopa niin hyvin, että monia askarruttaa miten se on mahdollista? Kentän pelioikeudet myydään loppuun jo ennen pelikauden alkua ja yhtiö teki edellisellä tilikaudella 70 000 euroa budjetoitua paremman tuloksen. Hyvigolfin toimitusjohtaja Mika Nieminen kertoo oman näkemyksensä.

Kenttien on profiloiduttava
Hyvigolfin pelioikeuksien hyvä kysyntä perustuu suurelta osalta profiloitumiseen. Yhtiön mission mukaan: ”Hyvigolfin toiminta-ajatuksena on tarjota ensisijaisesti golfyhtiöön sitoutuneille pelaajille mahdollisuus pelata golfia hyvin hoidetulla, mielenkiintoisella ja kauniilla suomalaiseen luontoon istuvalla kentällä”. Viime vuosien aikana meille on entisestään kirkastunut ajatus, että olemme nimenomaan olemassa Hyvigolfiin sitoutuneita pelaajia varten ja kaikki päätökset tehdään ensisijaisesti heidän ehdoillaan.

Strateginen linja on pidetty
Jo seitsemisen vuotta sitten huomasimme millaisia ongelmia tulee eteen, mikäli golfyhtiö yrittää täyttää kaikkien asiakkaiden toiveet. Samaan aikaan ei ole mahdollista myydä green feetä alennusmyynnillä ja yrittää elvyttää pelioikeuksien kysyntää. Ymmärsimme, että menestyminen muuttuvassa ympäristössä vaatii selvää linjavetoa siitä, millaisia tuotteita voimme tulevaisuudessa tarjota.
Teimme rohkeita päätöksiä ja suunnittelimme askeleet tuleville vuosille. Laiva ei käänny yhdessä yössä ja onneksi olemme uskaltaneet luottaa visioomme, eikä suuntaa ole joka vuosi muutettu. Tänä päivänä pelioikeuksien kysyntä ylittää tarjonnan ja sen positiiviset vaikutukset näkyvät.

Askel kerrallaan
Matkan varrella on tehty lukuisia muutoksia, joista osa on vaikuttanut merkittävästi pelioikeuksien kysyntään. Ensimmäinen iso muutos oli green fee -hinnoittelun uudistaminen, jolloin kentän normaali green fee -hinta nostettiin 75 euroon. Hinnasta saavat alennusta vain muiden seurojen pelioikeudenhaltijat sekä sellaiset osakkaiden vieraat, joilla on pelioikeus jollekin toiselle kentälle. Käytännössä päätös tarkoitti sitä, että myös ne Hyvinkään Golfin omat jäsenet, joilla ei ollut pelioikeutta kuuluivat nyt ryhmään, joiden yksittäisen kierroksen hinta oli 75 euroa. Harva oli valmis maksamaan kotikenttänsä kierroksesta 75 euroa, ja ensimmäisenä vuonna myytiin 50 pelioikeutta normaalia enemmän.
Toinen merkittävä askel otettiin, kun muutimme kertaluonteisen pelioikeusmaksun kuukausiveloitteiseksi klubimaksuksi. Se sisälsi pelioikeuden lisäksi mm. kuntosalin vuosikortin, talviharjoittelutilan käytön sekä runsaasti ohjattua liikuntaa ja palloiluvuoroja talvikaudella. Klubimaksun suosio on ollut niin merkittävä, että pelioikeudet ovat molempina vuosina menneet käsistä jo ennen kauden alkua.

Vuokrapelioikeuksien hyvä kysyntä on tärkeä osakasetu
Koko Suomen mittakaavassa yksi eniten osakkaiden keskuudessa tyytymättömyyttä aiheuttava asia on se, että he eivät saa käyttämättömiä pelioikeuksiaan vuokrattua. Tästä huolimatta osakkaat ovat velvollisia maksamaan yhtiövastikkeen. Ja kun osakekauppakaan ei käy on omistaja umpikujassa osakkeensa kanssa. Pahimmissa tapauksissa niitä myydään negatiivisella kauppahinnalla eli ns. valekaupoilla sellaisille tahoille, joilla ei ole tarkoitus huolehtia yhtiövastikkeen maksamisesta. Silloin kun pelioikeuksilla on kysyntää, saa osakas omansa vuokrattua, eikä edellä kuvatun kaltaisia ongelmia tule. Tästä johtuen on tärkeää, että myös vuokrapelioikeuksia tuotteistetaan ja lisätään niihin osakasetujen tyyppisiä etuja ja palveluja. Ja kun pelioikeuksien saatavuus loppuu alkaa myös osakekauppa virkistyä, kuten Hyvinkäällä on saatu todistaa.

Koko toimiala saatu mukaan uuteen korttisääntöön
Vieraspelaaminen on tänä päivänä varsin edullista, kun toimialalla on tarjolla valtava määrä erilaisia alennuskortteja ja muita palveluita, joiden kautta voi hankkia edullisia kertapelioikeuksia valtaosalle Suomen kentistä. Alennusmyynteihin mukaan lähteminen perustuu luonnollisesti jokaisen golf-yhtiön omaan päätökseen. Toimialalla on kuitenkin havahduttu siihen, että koko golfkansan siirtäminen sitoutuneesta pelaamisesta sitoutumattomaan pelaamiseen aiheuttaa taloudellisia haasteita golfyhtiöille. Tästä johtuen mm. Suomen Golfseniorit ovat jo vuosia sitten kirjanneet sääntöihinsä, että heidän pelioikeuksiaan voivat käyttää vain sellaiset SGS:n jäsenet, joilla on oma aktiivinen pelioikeus jollakin Suomen kentällä. Tänä vuonna myös Golfliitto lisäsi saman säännön NGU-korttien käyttäjille. (Nordic Golf Union, NGU-kortti on Suomen Golfliiton hallinnoima kortti golfseurojen vastuuhenkilöille ja sillä pääsee kerran kaudessa pelaamaan ilmaiseksi pohjoismaisilla golfkentillä.)

”Sitoutumaton pelaaminen on siis yksi koko ajan yleistyvä muoto harrastaa golfia eikä sitä pidä
missään nimessä tuomita, vaan päinvastoin tukea.”

Sitoutumaton pelaaminen on nykypäivää
Sitoutumaton pelaaminen lienee tällä hetkellä yleisin tapa aloittaa lajin harrastaminen. Lajiin tutustuminen edullisilla kertahinnoilla madaltaa aloittamisen kynnystä ja ylläpitää harrastajamäärän kasvua. Moni uusi golfari haluaa yhteen kenttään sitoutumisen sijaan kiertää mahdollisimman paljon eri kentillä.
Sitoutumaton pelaaminen on siis yksi koko ajan yleistyvä muoto harrastaa golfia eikä sitä pidä missään nimessä tuomita, vaan päinvastoin tukea. Tukemista ei kuitenkaan tulisi tehdä golfyhtiöiden ja osakkaiden kustannuksella, kuten nyt näyttää tapahtuvan. Sitoutumattomien
pelaajien määrää tulisi kasvattaa siinä missä sitoutuneidenkin, mutta olisiko järkevämpää ohjata heidät eri kentille.

Voisiko laajempi profiloituminen olla avuksi?
Varsinkin Uudenmaan alueen kenttien laajempi profiloituminen voisi tuoda helpotusta sekavaan tilanteeseen. Isompien harrastajamäärien golfmaissa kentät ovat selvästi profiloituneempia. Tarjonnasta löytyy ns. jokamiehen pay and play -kenttiä, joille pääsee pelaamaan kertamaksulla ilman mitään kokemusta lajista. Jokamieskenttien lisäksi löytyy yksityisiä kenttiä, jotka ovat vain omien osakkaiden ja heidän vieraidensa käytössä. Ja näiden kahden ääripään väliin mahtuvat ns. semi-privat -kentät, jota lähes kaikki Suomen kentät tällä hetkellä edustavat.
Kentät yrittävät tällä hetkellä tarjota kaikille kaikkea, mikä on lähes mahdoton yhtälö. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi, jos vaikka kymmenen Uudenmaan alueen kenttää sulkisi ovensa yksityiseksi kentäksi. Voisiko tämän jälkeen sitoutumattomia pelaajia riittää jäljelle jääville kentille jopa niin paljon, että osa kentistä uskaltaisi vapauttaa omat osakkaansa yhtiövastikkeesta, muuttaa profiilinsa pay and play -kentäksi ja selviytyä taloudellisesti pelkkien green fee -tuottojen avulla.

HyviGolfin tapauksessa pelioikeuksien hyvä kysyntä perustuu profiloitumiseen. Meidän valitsemassamme konseptissa ei saa myydä yhtään yksittäistä green feetä halvalla: ei netissä, ei alennuskorteilla, ei sadekelillä, ei hiljaisina aikoina, ei milloinkaan.

Mika Nieminen
toimitusjohtaja
HyviGolf Oy

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös