Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

OnGolfin Tuomas Kiiskinen vakuuttaa:

Matkatoimiston kannattaa nähdä järjestelyissä vaivaa

Tuomas Kiiskinen on toiminut OnGolfin toimitusjohtajana jo kuusi vuotta ja sitä ennen Aurinkomatkoilla 10 vuoden ajan. Tuon ajan kuluessa matkailuala on varmasti muuttunut, mutta miten. Kysyimme asiaa mieheltä itseltään.

– Suurin muutos viimeisen 10 vuoden aikana on tullut internetin johdosta. Koko palveluprosessi on sen myötä uudistunut, kertoo Kiiskinen. – Muistan vajaat 10 vuotta sitten, jolloin internetin alkuaikoina matkamyynnin osuus verkossa oli vasta 5-10 prosentin luokkaa, eräs konsultti arvioi matkanjärjestäjille pidetyssä tilaisuudessa, että viiden vuoden kuluttua jo puolet matkoista myytäisiin verkossa. Hänet lähes naurettiin ulos tilaisuudesta. Oltiin yleisesti sitä mieltä, että asiakkaat haluavat tulla matkatoimistoon ja selailla paperiesitteitä. Tänä päivänä isoilla matkatoimistoilla verkkokaupan osuus myynnistä on jo 70-80 %, meillä OnGolfissa reilut 50 %. Ryhmämatkojemme suuri määrä pienentää meillä verkon kautta myytävää osuutta.

Aikaikkuna pienenee
– Toinen merkittävä muutos viimeisen 10 vuoden aikana on ollut matkavarauksen aikaikkunan pieneneminen. Aurinkomatkojen aikaan ensin julkaistiin matkaesite, sen jälkeen kahden viikon päästä avattiin matkat myyntiin, jolloin toimiston ulkopuolelle syntyi pitkä jono. Oli kahvitarjoilua ja asiakkaita palveltiin yksi kerrallaan. Ihmiset halusivat juuri sen matkan ja sen tutun hotellin, ja olivat valmiita jonottamaan, muistelee Tuomas Kiiskinen. – OnGolfin alkuaikoina aikaikkuna matkojen tilaamiselle oli puoli vuotta, nykyisin se alkaa olla keskimäärin 2 kk. Pienentynyt aikaikkuna asettaa haasteita matkatoimistoille, koska me joudumme varaamaan omalla riskillä hotellit ja lennot matkoille jo aiemmin.

Aikuiset matkaajat tietävät mitä haluavat
– Asiakkaiden vaatimustaso on ehkä hivenen noussut, pohtii Kiiskinen. – Johtuu lähinnä golfkulttuurin kehittymisestä – golfarit ovat jo nähneet ja kokeneet erilaisia kohteita ja ovat aikuisempina myös laatutietoisia. Nyt matkustetaan tasokkaan golfelämyksen pariin, upeille links-kentille tms. Enää ei riitä, että kuvissa palmut huojuvat, nyt osataan vaatia pelaamiseen oikeita elämyksiä.
– Itse golfkohteemme ovat 4-5 tähden resortteja, eikä niiden kohdalla ole ollut isompia muutoksia. Matkatoimistona olemme myös kokeilleet erityyppisiä matkoja ja joskus onnistuneetkin. Esimerkkinä vaikka kuukauden mittainen golfreissu Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Pelasimme parhailla kentillä ja muutenkin kaikki oli lähes luksusta. Matkan hinta oli noin 13 000 euroa ja se myytiin nopeasti. Tarjoamme jokaiselle jotain, korostaa Kiiskinen. – Kaukomatkoja järjestämme 2-4 vuodessa, loput kohteemme sijaitsevat Euroopassa.

Belek palasi suosioon
– Matkakohteista Turkin Belek on noussut uudelleen suosioon, Tunisia on edelleen edullinen, Marokko on kysytty ja Egypti toipuu hiljalleen, listaa Tuomas Kiiskinen. – Belekin paluu on vaikuttanut suotuisasti kilpailutilanteeseen Euroopassa, sillä Espanja ja Portugali ovat viime vuosien kiinnostuksen ansiosta nostaneet hintojaan. Lisääntynyt kilpailu tulee varmasti vaikuttamaan siihen.
– Afrikan mantereelle teemme matkoja joka toinen vuosi, Etelä-Afrikka on minun henkilökohtainen suosikkini, paljastaa Kiiskinen. – Golfkohteet ovat siellä erittäin turvallisia, vaikka tilastot suurkaupungeista muuta kertovatkin. Tieverkosto on ihan huippua, hanavettä voi juoda missä vain, palvelukulttuuri on hyvin länsimaalainen ja kaikki puhuvat englantia. Suomesta ei tehdä vielä suoria lentoja Etelä-Afrikkaan, mistä syystä lentoaika on 9-10 tuntia, onneksi olemme samalla aikavyöhykkeellä, mikä helpottaa matkustamista sinne, hän lisää.

Golf yhdistää
– Golfmatkoja on mukava järjestää, koska golf yhdistää ihmisiä vahvasti, hehkuttaa OnGolfin toimitusjohtaja Tuomas Kiiskinen. – Golf tarjoaa jo itsessään huimia elämyksiä, joita voi matkoilla rikastuttaa alueen nähtävyyksillä ja ruoka-/viinikulttuurilla. Pitää nähdä hieman vaivaa löytääkseen vähän luksusta mukaan, mutta se kannattaa, hän jatkaa.
– On ihmisiä, jotka haluavat räätälöidä matkansa itse, selvittämällä kohteet, majoituksen ja lennot ja se on ihan OK, pohtii Kiiskinen. – Useimmat haluavat valmiin paketin, ja silloin matkatoimisto on myös vastuussa kaiken toimivuudesta. Varsinkin OnGolfin ryhmämatkoilla, joita teemme paljon, hyödynnämme laajaa verkostoamme ja vuosien aikana kertyneitä kontakteja. Matkatoimiston vastuu on tänä päivänä merkittävä, hän painottaa.

www.ongolf.f

OnGolfin tehokaksikko Tuomas Kiiskinen ja Mari Jokinen.

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös