Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Voisiko golfmatkoja tehdä hyvällä omallatunnolla?

Onko hiilineutraali matkustaminen mahdollista?

Suomi tavoittelee, yhdessä muiden Euroopan maiden kanssa, 80 prosentin kasvihuonekaasujen päästövähennystä vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Kulutuksen hiilijalanjälki ei onneksi ole noussut vuosina 2003-2013, vaikka meillä on ollut euroja enemmän käytössä. Asumisessa hiilijalanjälki on pienentynyt, mutta elintarvikkeiden sekä tavaroiden ja palveluiden liikkumisen jalanjälki on pysynyt ennallaan. Suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki oli vuosina 2003-2013 noin 10,5-12 tonnia, josta asuminen, liikkuminen ja ruoka muodostivat valtaosan.

Maamme valtamedia uutisoi viime vuonna, että yhden kaukomatkalennon aikana jokainen matkustaja aiheuttaa kasvihuonekaasuja saman määrän, joka syntyy vuoden aikana yksityisautoilusta. Kyseinen tieto herätti monen pohtimaan omaa toimintaansa ja miettimään, miten omaa hiilijalanjälkeä voisi pienentää. Vaihtoehtona ei voi olla kaikesta luopuminen. Onneksi matkaaja voi tehdä valintoja, joilla on merkitystä.

Matkakohteen valintaperusteet
Golfkentillä ympäri maailman on käytössä useita ympäristösertifiointeja, joista tunnetuin lienee GEO Foundation. GEO-sertifioituja kenttiä löytyy jo sadasta maasta, Suomestakin kymmenkunta. GEO-sertifiointi tarkoittaa, että kenttä auditoidaan kolmen vuoden välein ulkopuolisen asiantuntijan toimesta ja kentän on osoitettava toimintansa ympäristöystävällisyys. Jopa European Tourilla on tavoitteena järjestää jatkossa kisat vain GEO-sertifioiduilla kentillä.
Sinä voit golfmatkaajana tehdä valintasi kenttien laajasta tarjonnasta, pelaamalla siellä missä ympäristöasiat ovat kunnossa. Linkin GEO-kentille löydät jutun lopusta. Voit myös itse selvittää kuuluuko golfkohteesi kenttä minkään hyväksyttävän ympäristöohjelman piiriin.

Miten majoittua kestävän kehityksen periaatteilla?
Majoituspalvelua tarjoavat resortit ja hotellit ovat merkittävä osa hiilineutraalia matkustamista. Majoitusalalla on käytössä useita ympäristöohjelmia, jotka perustuvat kierrätykseen sekä lähi- ja luomuruuan tarjoamiseen. Esimerkiksi Green Key -hotellit toimivat ympäristöä säästäen energiatehokkaasti, vesitehokkaasti, kierrättävät jätteet ja tarjoavat lähi- ja luomuruokaa. Lisäksi he osallistavat koko henkilökunnan sekä asiakkaat ja kasvattavat heidän ympäristötietoisuuttaan. He myös sitoutuvat noudattamaan kansainvälistä ympäristökriteeristöä, jossa perustaso on kaikkialla sama ja maakohtaisesti voidaan tehdä pieniä muutoksia (esim. Suomessa huomioitu talviolot).
Suomessa sertifioituja Green key -kohteita on nyt jo yli 80 kpl Leviltä Ahvenanmaalle ja globaalisti lähes 3000. Suurin osa kohteista on Euroopassa, mutta myös mm. Kiina, Meksiko, Arabiemiraatit ja Japani ovat mukana. Suurin osa on hotelleja, mutta mukana on myös leirintäalueita, mökkikyliä, B&Btä ym. Karttasovelluksen kautta löytyy helposti kaikki kohteet: www.greenkey.global.
Palaamme tähän aiheeseen tarkemmin lehden seuraavassa numerossa.

Lentomatkailun kuormitus
Ellei ole pelkästään omatoimimatkaaja, lentoyhtiötä ei voi vapaasti valita. Joitakin eroja saattaa löytyä lentoyhtiöiden ekologisessa toiminnassa, mutta suurin ongelma on lentämiseen käytettävät fossiiliset polttoaineet. Yhtenä vaihtoehtona on kompensoida omasta lennosta aiheutunut hiilijalanjälki. – Päästöjen kompensoinnissa eli hyvityksessä on kyse siitä, että vastineeksi aiheutetuista päästöistä rahoitetaan päästöjä vähentäviä hankeita toisaalla. Rahoitettavilla päästövähennyshankkeilla on tarkoitus tuottaa yhtä suuret päästövähennykset, kun toiminnalla on aiheutettu. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi lentoliikenteestä aiheutuvat hiilidioksiditonnit lasketaan, ja istutetaan päästöjen kompensoimiseksi puita, joiden lasketaan sitovan saman määrän hiilidioksidia tiettynä aikana, kerrotaan Maan Ystävät -verkkosivuilla.
Finnavian sivuilla puolestaan kerrotaan, että kansainvälinen lentomatkailu vastaa noin kahta prosenttia koko maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Ilmailuala tekee jatkuvasti töitä päästökuorman vähentämiseksi: lentokoneiden polttoainetehokkuus on esimerkiksi kaksinkertaistunut sitten 1960-luvun. Vuonna 2017 kansainvälinen ilmailuala solmi oman ilmastosopimuksensa, CORSIA:n, joka tähtää alan päästöjen puolittamiseen vuoteen 2050 mennessä.

Haluatko laskea oman lentomatkasi hiilijalanjäljen?
Yksittäisen kuluttajan kohdalla lentäminen voi kuitenkin muodostaa merkittävän osan hiilijalanjälkeä. Mikäli matkailun ilmastopäästöt huolettavat, netistä löytyykin useita, hieman eri perustein toimivia päästölaskureita, joilla matkan kuormittavuutta voi arvioida.
Finnairin päästölaskuri esimerkiksi laskee jäljen perustuen lentoyhtiön omiin tietoihin lentojen toteutuneesta polttoaineen kulutuksesta sekä matkustajien ja rahdin määrästä. Finnairin laskuri antaa Helsinki–Tokio -matkan hiilijalanjäljeksi 499,29 hiilidioksidikiloa. Lisää laskureita löydät Finnavian sivuilta.

Miten kompensointi toimii?
Suomalaisyritys Nordic Office on yksi kompensaatioiden myyjä. – Mahdollistamme vapaaehtoisen hiilidioksidipäästöjen kompensoinnin yrityksille ja yhteisöille. Palveluidemme avulla voit huolehtia kulutuksesi aiheuttamasta kasvihuonekaasupäästökuormasta. Samalla tiedostat hiilijalanjälkesi mittasuhteet paremmin ja huomaat myös vähentää turhaa kulutusta.
Osana hiilijalanjäljen hallintaan liittyviä palveluita myymme asiakkaillemme kaupallisia päästövähennyksiä (VER) vapaaehtoiselta päästökauppamarkkinalta.
Päästöjen kompensointi perustuu hyväksi todetulle tavalle lisätä uusiutuvien energiantuotantomuotojen osuutta maailmassa. Se kuuluu YK:n alaisen Kioton ilmastosopimuksen kestävän kehityksen mekanismien periaatteisiin. Kompensointi tapahtuu ostamalla oman kulutuksen suhteessa päästövähennyksiä hiilidioksidipäästöjä vähentävistä projekteista. Niitä toteutetaan kompensointirahoituksen ansiosta pääsääntöisesti kehittyvissä maissa, joilla ei ole säänneltyjä päästövähennystavoitteita.
Saastuttavia energiantuotantotapoja syrjäyttävistä puhtaan teknologian projekteista syntyy korkealuokkaisten standardien mukaisesti todennettuja päästövähennyksiä (verified emission reduction, VER). Päästövähennyksien hinta muodostuu vapailla markkinoilla ja ilmaistaan päästövähennyskrediiteissä.
Huolehdimme kompensoinnista ”tonni tonnilta” -periaatteen mukaisesti: jokainen asiakkaidemme ostama kompensoitu hiilidioksiditonni vastaa yhden hiilidioksiditonnin vähennystä globaalista päästökuormasta.
Samalla mahdollistat kestävän kehityksen hankkeita sinne missä niitä ei muuten syntyisi. Välitämme WWF:n tukeman Gold Standard -sertifikaatin mukaisia päästövähennyskrediittejä, kertovat yrityksen nettisivut.

Esimerkki kompensaatiorahoilla tuettavista projekteista maailmalla
Projektiesimerkki, josta mm. Nordic Office hankkii Gold Standard -sertifioituja kasvihuonekaasupäästövähennyksiä on Kiinan Zhangbein tuulivoimalaprojekti. Projektin tarkoitus on tuottaa uusiutuvalla energialla sähköä ja syöttää sitä paikalliseen sähköverkkoon. Projekti täyttää Gold Standardin mukaiset vaatimukset, koska sillä on merkittävä vaikutus ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä kestävään kehitykseen paikallisessa yhteisössä.

Jokainen voi valita miten matkustaa, vaikka se vaatiikin vaivannäköä. Siksi tämän aiheen käsittely jatkuu Honour-lehden seuraavissa numeroissa.

JR

Green Key -ympäristötyö sisältää:
• lähi- tai luomutuotteita tarjolla
• kasvisruokaa tarjolla
• ekologinen pyyhkeiden- ja lakanoidenvaihtoprosessi
• ympäristöystävälliset siivouskemikaalit päivittäisessä siivouksessa
• vettä säästävät suihkut ja hanat (min 75% hanoista ja suihkuista)
• energiatehokas valaistus (min 75% lampuista energiansäästö- tai led-lamppuja)
• tehokas jätelajittelu ja kierrätys
• hotellista ohjeet ja neuvot julkisen liikenteen käyttöön ja lähiluontoon tutustumiseen
• koko henkilökunta työssä mukana
• hotellissa/kohteessa nimetty ympäristötyön Green Key -lähettiläs
• hotellilla/kohteella kirjatut, seurattavat ympäristötavoitteet joka vuodelle
• resurssitehokkuus (vesi, energia) tarkassa seurannassa

Lue lisää: http://greenkey.fi/

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös