Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Hakon liiketoimintajohtaja Petri Aaltonen Hakkilassa sijaitsevan uuden toimitalon edustalla.

Hako on noussut 20 vuodessa
MARKKINAJOHTAJAKSI

Golfalalla Toro-merkistä tuttu Hako Groupin Suomen yksikkö täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Yritys on myös muuttanut uusiin avariin tiloihin Vantaan Hakkilaan, joten kauteen 2018 ponnistetaan intoa puhkuen. Honour-lehden toimitus vieraili uusissa tiloissa ja keskusteli liiketoimintajohtaja Petri Aaltosen kanssa kentänhoidon tilasta.

Ennen uusiin tiloihin muuttoa Hakon toiminta oli viimeiset kolme vuotta jakaantunut eri pisteisiin ja se hankaloitti tehokasta toimintaa. Aikaisemmin yritys toimi Heikinlaaksossa vajaan tuhannen neliön tiloissa. – Uusissa tiloissa Hakkilassa on vajaat 3000 neliötä ja kaikki toiminnat samassa paikassa, myhäilee Petri Aaltonen.
Oy Hako Ground & Garden Ab on pohjoismainen konserni ja osa Hako Groupia, jonka omistaa saksalainen monikansallinen teollisuusryhmä Hako GmbH & Co. – Yrityksellä on toimintaa 65 maassa kaikilla mantereilla, ja yli 400 miljoonan euron liikevaihto syntyy siivous- ja kiinteistönhoitokoneiden valmistuksesta, avaa Aaltonen. – Hako Group kuuluu puolestaan maailmanlaajuiseen Possehl Groupiin, joka pyörittää 12 000 työntekijän avulla noin 3,5 miljardin liikevaihtoa. Suomen yksikön palveluksessa on 24 henkilöä ja sen liikevaihto on 10 miljoonaa euroa.

Koneita puhtaamman ympäristön puolesta
Hako GmbH & Co on maailman johtava siivous- ja kiinteistönhoitokoneiden valmistaja ja sen slogan on; koneita puhtaamman ja viihtyisämmän ympäristön puolesta. Suomen yksikön liikevaihdosta suurin osa tuleekin näistä tuotteista, mutta se on siivittänyt Hakon myös golfkenttien kentänhoitokoneiden markkinajohtajaksi. Yritys edustaa Toro-merkin viheralueiden ja golfkenttien hoitokoneita, Kioti-traktoreita ja -lava-ajoneuvoja, Foley-teroituskoneita sekä Yamaha-golfautoja ja -hyötyajoneuvoja.
– Ensimmäinen Toro Reelmaster 6700 toimitettiin Oulu Golfiin vuonna 2000 ja se on siellä edelleen käytössä. Itse tulin taloon vuonna 2006 ja sen jälkeen olemme toimittaneet kentänhoitokoneita yli 90 golfkentälle Suomessa, laskeskelee Petri Aaltonen kun katselemme uusia toimitiloja kahdessa kerroksessa. – Hakkilan varastossa on 1500 lavapaikkaa ja 140 hyllyneliömetrin varaosa-automaattiin mahtuu 21 500 kg varaosia. Siivouskoneiden huoltohallissa on kolme nostinta ja ulkoaluekoneille on yhteensä kuusi isompaa ajoneuvonostinta. Tiloistamme löytyy myös kelaleikkureiden teräyksiköiden teroituskoneet, jota myydään palveluna. Suureen näyttelytilaan tulevat esille kaikki tuotteemme, myös Toro-koneet ja Yamaha-golfautot, hän lupaa.

Kauppaa tehdään juuri nyt
Kentänhoitokoneiden kauppiaalle vuodenvaihde on kaupanteon aikaa. Tarjouksia lasketaan ja kauppoja hiotaan aina tammikuun loppuun saakka, jonka jälkeen tilaukset lähtevät tehtaalle. Helmikuun lopulla koneet tulevat Suomeen varusteltaviksi ja varsinaiset toimitukset alkavat maalis-huhtikuun vaihteessa. Koska jokaiselle kentälle pyritään löytämään optimoidut ratkaisut, koneet räätälöidään varustuksen osalta asiakkaan toiveiden mukaan. Esimerkiksi iso väyläleikkuri, johon asennetaan neliveto ja kasataan leikkuuyksiköt, tarvitsee pari työpäivää varusteluaikaa. Siksi suuret väyläkoneet ovatkin laatuauton hintaisia. – Kesällä vierailemme kentillä varmistamassa, että kaikki on kunnossa ja pidämme silloin myös lomamme. Loppukaudesta järjestetään noin 50 kone-esittelytilaisuutta ja ollaan tarvittaessa apuna merkittävien kisatapahtumien järjestelyissä.
– Hako toimittaa vuosittain noin 50-65 konetta golfkentille. Onnistuminen alalla on perustunut hyvien merkkien lisäksi käyttökoulutuksen ja teknisen tuen laadukkuuteen. Myös taloudellisiin haasteisiin olemme voineet tarjota luovia ratkaisuja, jatkaa Aaltonen

Kentän kunto golfin ykköstuote
Keskustelemme hetken Pelaaja ensin -työkalusta, joka antaa golfkentän hoitohenkilökunnalle hyvää palautetta onnistumisista ja haasteista. Palautteista näkee, että mikäli kenttä on hyvässä kunnossa, se nostaa myös muiden palvelualueiden suositteluhalukkuutta. – Kentän kunto on golfin tärkein tuote ja siksi olemme tarjonneet käyttöön investointisuunnitelmaa, jossa huomioidaan koneiden elinkaari ja kentän yksilölliset tarpeet. Minulla ja kolleegallani Jesse Kaanilla on molemmilla kenttämestaritausta, joten puhumme asiakkaiden kanssa samaa kieltä, korostaa Aaltonen. Uusien toimitilojen ansiosta Hako voi keskittyä aiempaa paremmin koneiden peruskunnostukseen ja kausihuoltoon, joilla lisätään niiden käyttövuosia. – Uudet tilat tulevat mahdollistamaan paljon muutakin, vihjaa Aaltonen.

Uutta golfautomerkkiä lanseerataan
Hakon uusin merkki on Yamaha, jonka golfautot ja lava-autot lanseerataan talven ja kevään aikana. Tämä tuotesektori on alalla pieni ja kilpailtu, mutta Hako tulee siihen tosissaan mukaan.
– Vuokraamme autot kentille kuukausimaksuilla ja kenttä saa pitää itse autoista kertyvät vuokratuotot, jolloin kentän ei tarvitse investoida autoihin tai huolehtia kausihuolloista, avaa Petri Aaltonen. – Tietysti myös myymme autoja kentille ja yksityisille nykyaikaisin rahoitusvaihtoehdoin, hän lisää. Yamaha-golfautot ovat korkealaatuisia sähköautoja ja kuten kaikki tiedämme, autojen kysyntä kasvaa vuosittain pelaajien ikääntymisen myötä. Mikä sen hienompaa, kun voi jatkaa rakasta harratustaan, vaikka liikuntakyky ei monen tunnin kävelyyn enää riitäkään. – Kenttien tulee tuotteistaa kierrokset auton kanssa ja pitää autot hyvin esillä ja hyvässä kunnossa, jotta niitä osataan kysyä, painottaa Aaltonen.
JR

Toro-merkin työkoneita on myyty Suomessa jo yli 90 kentälle.

Hako edustaa nyt myös Yamaha-golfautoja.

Tutustu yritykseen >

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös