Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Millaiset golfin arvot kiinnostavat yhteistyökumppaneita?

Jo muutaman kuukauden Suomen Golfliiton palveluksessa työskennellyt Kimmo Rantamäki on vielä uusi tuttavuus golfväelle. Kimmon vastuulla on yhteistyökumppanien löytäminen, joten päädyimme keskustelemaan millaisessa arvomaailmassa golf tällä hetkellä toimii ja millaisia ennakkoasenteita hän neuvotteluissa kohtaa. Keskustelun yhteydessä nousi esiin mm. liiton brändiuudistus, jossa arvomaailmaa on käsitelty ammattilaisten johdolla.

– Golf on upea peli, joka tarjoaa kosketuspintoja kaikille, aloittaa Kimmo Rantamäki. – Se on peli, joka antaa meille jokaiselle jotain. Olemme lähteneet miettimään golfia pelinä, jota voi pelata hauskana harrastuksena tai kilpatasolla. Siinä yhteydessä pohdittiin myös Suomen Golfliiton roolia kokonaisuudessa. Haluammeko olla liittona mukana vai haluammeko olla brändi, Suomi Golf? Siinä pohdinnassa olen saanut olla mukana ja sitä on ollut ilo tehdä. Pelaamisen riemun tulee näkyä kaikessa, myös liiton toiminnassa. Enemmän golfia ja vähemmän liittoa – haluamme olla Suomen modernein lajiliitto, innostava, avoin ja rohkea, tykittää Rantamäki.

Liiton brändiuudistuksesta arvotarkennusta
– Olemme tehneet tätä työtä kevään aikana ja rakentaneet yhteistä arvopohjaa yhteistyökumppaneiden suuntaan. Yksi kiinnostavimmista tähän liittyvistä taustahankkeista on ollut Golfliiton brändiuudistus, jossa ovat olleet mukana liiton edustajien lisäksi samoissa Sporttitalon tiloissa toimivat PGA, FGMA ja SGK. Tämän työryhmän ansiosta golfille ollaan luomassa yhteinen visio, jota myös viestitään yhdessä. Se antaa lajille vahvan äänen, joka varmasti kuullaan myös yhteistyökumppaneiden taholla, painottaa Rantamäki.
Haluamme tuoda golfin uudelleen kiinnostavaksi liikuntamuodoksi kaikille. Se on hauskempaa kuin luulitkaan, se on edullisempaa kuin uskotkaan ja siihen on helppo päästä mukaan. Meillä on hienoja kenttiä joka puolella Suomea, seuroissa tehdään hyvää työtä ja mukaan voi mennä sellaisena kuin on. – Lähesty golfia rohkeasti, niin se palkitsee sinut, kannustaa Rantamäki

Strategia ohjaa toimintaa
– Golfille aiemmin tehty strategia ohjaa tottakai kaikkia pohdintoja, myöntää Kimmo Rantamäki. Luonnossa liikkuminen, yhteisöllisyys ja lajin terveysvaikutukset ovat vahvasti mukana kaikessa viestinnässä. Ympäristöasioiden korostuminen on sekin golfille etu. Kuinka ja missä näistä asioista viestitään on nyt nousemassa uuteen keskusteluun. Yhtenä esimerkkinä kumppanuudesta Kimmo mainitsee OP-Pohjolan tapaturmavakuutuksen, joka on kaikilla johonkin golfseuraan liittyneellä jäsenellä.
Golf ei ole kovin vaarallinen peli, mikäli noudatetaan selkeitä turvallisuusohjeita.
– Tämä ei ole kontaktilaji ja silti jokaisella pelaajalla on erinomainen vakuutusturva jäsenmaksuun liittyen, hän muistuttaa.

Monta tapaa harrastaa
Golfista voi tehdä omannäköisensä pelin. Osa haluaa pelata aina sääntöjen mukaan ilman teknisiä apuvälineitä, perinteiseen tapaan. Joku toinen haluaa mitata kaiken aina välineiden mitoituksesta pelissä hyödynnettäviin mittalaitteisiin ja tulosten kirjaamiseen pelin jokaiselta osa-alueelta aina tasoituksen seurantaan, vaikka keliolosuhteisiin verraten. Voi mitata sykettä, kaloreita, askeleita – laitteita löytyy. Toisille yhdessäolo ja hauskuus on tärkeintä. Suomi Golf ei katso pahalla mitään näistä pelaamisen muodoista. Eikä pelaamisen erilaisilla tavoilla tarvitse olla hidasta.
– Erilaiset tavat pelata ja varsinkin digitaalisuuden lisääntyminen avaa tietä uusille yhteistyökumppaneille, muistuttaa Rantamäki. Hyvänä esimerkkinä tähän liittyvästä kumppanuudesta on golfin sähköisen jäsenkortin, eBirdien kehittäminen.
– Strategiseksi kumppaniksi on saatu maailmanlaajuinen osaaja, Game Book, joka on juuri julkaissut ensimmäisen kehitysversion, paljastaa Rantamäki. Toimintojen lisääntyminen pelaajien älypuhelimissa nähdään luonnollisena kehityksenä ja uudet ratkaisut tulevat auttamaan pelaajaa tulosten kirjaamisessa ja laskemisessa sekä tasoituksen hallinnassa. Digitaaliset ratkaisut tuovat erilaiset pelimuodot helpommin hallittavaan muotoon ja pelaavat ryhmät voivat seurata toistensa suorituksia, jolloin pelaamiseen tulee uusia tasoja.
– Sähköinen jäsenkortti on tietysti myös tärkeä tiedotus- ja viestintäkanava, jolla varmistetaan oleellisten asioiden perillemeno niin seuratasolla kuin valtakunnallisestikin, jatkaa Rantamäki.

Lisää pelaajia ja lisää kumppaneita
– Suomen Golfliiton tavoitteena on saada uusia harrastajia lajin pariin selvästi nykyistä enemmän. Se ohjaa myös minun työtäni, avaa Kimmo Rantamäki. – Olen yhteistyökumppanimyynnin lisäksi vastuussa markkinointitoimista, joilla tavoite saavutetaan. Lajiliitto on osa normaalia yhteiskuntaa ja sen tulee tarjota myös kaupallista yhteistyötä – se on nykypäivää.
Suomen Golfliiton talous pohjautuu jäsenmaksuille ja yhteistyökumppaneilta saataviin resursseihin sekä opetus- ja kulttuuriministeriöltä saatavaan avustukseen. Jäsenmäärän riittävä kasvu ja yhteistyökumppaneiden saaminen ovat merkittävässä roolissa, mikäli toimintaa halutaan kehittää. Koko lajin yhtenäinen strategia ja visio vaikuttavat myös valtiovallan tuen määrään. – Golf on merkittävä aikuisliikuttaja Suomessa ja sen tulevaisuudesta on pidettävä huolta. Ne arvot, joita golf edustaa ovat tärkeitä myös yhteiskunnallisesti ja niistä tulee kertoa paremmin ja yhä uudelleen, toteaa Kimmo Rantamäki.

Grossover-ajattelu mukaan golfiin
– Minua kiinnostavat myös uudenlaiset kumppanuudet esimerkiksi kulttuurin edustajien kanssa. Muusikoissa on paljon golfareita, löytyykö niitä kirjallisuuden parista tai nykytaiteen puolelta. Miten voisimme yhteistyössä esitellä erilaisia ”maailmoita” toisillemme, golfarit Kiasmassa ja kulttuuriväki golfkentällä, pohtii Rantamäki, jonka omasta taustasta löytyy muun muassa Savonlinnan Oopperajuhlat.
– Kaikki ylläluetellut pohdinnat tullaan kiteyttämään selkeäksi viestiksi ja sitä tukeviksi toimenpiteiksi. Toimenpiteiden jalkauttaminen vaatii niiden laaja-alaista hyväksymistä ja siksi työryhmissä ovat tärkeimpien toimialajärjestöjen edustajat. Jalkauttaminen on se vaihe, jolloin lopulta mitataan koko toimialan yhteishenki ja tavoitteiden saavuttaminen, kiteyttää Rantamäki.
Vielä yksi erilainen näkökulma löytyy Tokion olympialaisista, jossa golf on jälleen mukana. – Rion olympialaisissa golf sai valtavasti näkyvyyttä Suomen televisiossa ja lajia seurasivat nekin, jotka eivät golfia harrasta. Voidaanko jatkossa tällainen näkyvyys hyödyntää ja tarjota kiinnostuneille heti mahdollisuus kokeilla golfia? Ja mitä voimmekaan tarjota sen myötä yhteistyökumppaneille, pohtii Kimmo Rantamäki.

JR

Kimmo Rantamäki aloitti Golfliiton palveluksessa vuoden alkupuolella Head of Sales and Marketing -tehtävässä.

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös