Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

European Golf Course Owners Association – Suomen Golfkentät ry:n emoyhdistys järjesti seminaarinsa marraskuun alussa. Erittäin mielenkiintoisten esitysten lisäksi osanottajat työstivät omia ratkaisujaan workshopeissa.

"The Big Opportunity"

EGCOA:n vuoden 2016 seminaari kantoi nimeä The Big Opportunity. Se järjestettiin 2.-4.11. Amsterdamissa noin 200 osanottajan voimin 25 eri maasta. European Golf Course Owners Association (EGCOA) -yhdistykseen kuuluu kaikkiaan 14 kansallista yhdistystä, muun muassa Suomen Golfkentät ry, ja niiden kautta 850 kenttää. EGCOA on Euroopan tason edunvalvoja, joka seuraa tarkoin EU:n säädösten valmisteluja ja tuottaa jäsenilleen tietoa, jolla ala voi kehittyä. Suomesta EGCOA:n seminaariin osallistuivat SGK:n puheenjohtajan Hans Weckmanin lisäksi Aarni Nordqvist ja Aleksi Valta Suomen Golfliitosta.

EGCOA:n jäsenkenttien edustajille tarkoitettu strategiakokous alkoi jo keskiviikkona 2.11. klo 14.00 jatkuen muilla asioilla klo 17.00. Varsinainen seminaari avattiin klo 22.00. Torstaina 3.11. ryhdyttiin toden teolla jäljuttämään suuria mahdollisuuksia golfin parissa. Aamuyhdeksältä alkaneen tilaisuuden avasi EGCOA:n puheenjohtaja Alexander Baron von Spoercken. Tämänvuotinen seminaari oli jo yhdestoista EGCOA:n vuonna 2007 alkaneessa historiassa.

Asiakas keskiössä
Seminaarin ensimmäinen esitys kuultiin ja nähtiin aiheesta: Asiakaskäyttäytyminen strategian perustana, asiantuntijana Nienke Bloem. Nienkea kuvataan asiakaskäyttäytymisen guruksi ja hän on suosittu esiintyjä ja neuvonantaja. Nienke Bloem tarjosi seminaarin osanottajille neljän pilarin strategian: 1. Tunne ja ajattele kuin asiakkaasi. 2. Profiloidu ja erotu joukosta. 3. Tutki asiakaskäyttäytymistä. 4. Kannusta työntekijöitäsi olemaan lajin lähettiläitä.

Pelaaja ensin -työkalu esillä
Seuraavana lavalle nousi osalle meistä tuttu mies, Jonas Meyer, joka muutama vuosi sitten oli esittelemässä Suomessakin Pelaaja ensin -työkalua asiakaskokemuksen mittaamiseen. Hänen esityksensä oli jatkoa Nienken presentaatiolla ja vastasi kysymykseen, miten asiakaskäyttäytymisestä saadaan enemmän irti. Jonas esitti myös miten mitata asiakastyytyväisyyttä systemaattisesti, jotta toimintaa voidaan sen perusteella kehittää. Pelaaja ensin -työkalu on meille jo tuttu, joten ei siitä sen enempää.

Naisten vuoro
Ajankohtainen puheenvuoro kuultiin Elisa Gaudetin esityksenä siitä, mikä on aliarvostetuin taloudellinen seikka golfklubeilla. Vastaus on tietysti naiset, jotka Elisan mukaan ovat perheen talouspäättäjiä. – Luomalla naisille suunnattuja positiivisia kokemuksia golfyhteisössä voidaan vaikuttaa jopa tulevien sukupolvien mukaan saamiseen lajin pariin, hän vakuuttaa.

Kun tietää mistä kaivaa
Verkottumislounaan jälkeen esiintymislavalle nousi markkinoinnin asiantuntija, John King. Hän keskittyi esityksessään onnistuneeseen verkkomarkkinointiin ja lupasi parempia tuloksia Facebook-mainolla kuin perinteisillä menetelmillä.

Konkurssin partaalta uuteen nousuun
Richard Horton kertoi esimerkin kentästä, joka oli talouden taantuman jäljiltä konkurssin partaalla. Hortonin Castle Holdings hankki Black Bear -kentän Orlandosta omistukseensa ja nosti sen jaloilleen 12 kuukaudessa. Keinot miten se tehtiin alueella, jossa tarjontaa eli golfkenttiä on paljon, liittyivät omintakeiseen out-of-the-box -ajatteluun, markkinointiin, mikrojohtamiseen, digitaalisuuden hyödyntämiseen ja dynaamiseen hinnoitteluun. Yhteisöllisyyttä unohtamatta.

Uusia houkuttimia
Iltapäivän lopuksi kuulimme mahdollisuuksista houkutella uusia asiakkaita uusilla tuotteilla. UK Footgolfin Dan Killen esitteli Suomessakin jo tutun futisgolfin, SNAG Golfin esitteli Carsten Volpert ja Golf City Europen tuotteen Patrick Rahme ja Martine Martens. SNAG Golf valmistaa golfvälineitä ja elämyspuistoja golfiin tutustumista varten. City Golfin vastine Suomessa on lähinnä minigolfradat.

Gaala-illallinen palkintojenjakoineen
Pitkän päivän jälkeen oli vuoro juhlistaa yhteistä tekemistä illallisen ja sen aikana jaettujen huomionosoitusten kera.

WorkShop perjantaiaamuna
Perjantaiaamu käynnistyi Nienke Bloemin vetämällä workshopilla, jossa hyödynnettiin kaikkea aiemmin opittua. Ryhmätöiden avulla kukin sai mahdollisuuden tuoda oman kokemuksensa ja näkemyksensä mukaan työhön ja rikastuttaa ryhmän tulosta. Kaikki ryhmätyöt esiteltiin seminaarin osallistujille. Monille ryhmätyöt olivat seminaarin parasta antia.

Hinnoittelun strategia
Iltapäivällä Andrew Davies kertoi kuinka hinnoittelustrategian avulla luodaan liikevaihdon kasvua. Daviesin esityksen pääpointteina olivat erilainen hinnoittelu eri kohderyhmille ja hinnan eri variaatiot. – Tunnista asiakkaasi ja miten he käyttäytyvät, ota asiakkaat mukaan strategiatyöhön ja pysy tehdyssä suunnitelmassa. Etene pienin askelin, mittaa tuloksia ja kerää palautteita sekä valjasta henkilökuntasi mukaan muutokseen.

Päivän viimeisen esityksen piti arkkitehti Peter Harradine jakaen pitkää kokemustaan seminaariväelle. Hänen esityksensä aiheena oli tulevien sukupolvien houkutteleminen lajin pariin

EGCOA:n seminaarimateriaaleihin voit tutustua täällä! (klikkaa esiintyjän kuvaa)

Katso video seminaarista > http://www.egcoaconference.eu/egcoa-golf-business-conference-2016-recap/

Kuvagalleria aukeaa tästä!

EGCOA:n puheenjohtaja Alexander Baron von Spoercken sai kunnian avata seminaarin.

Suomen Golfliiton Aarni Nordqvist (oik.) verkostoitumassa eurooppalaisten kanssa.

Nienke Bloem

John King

Ilta-Gaalassa jaettiin huomionosoituksia mm. Womens Golf Daylle ja Sygentalle.

EGCOA:n hallituksen kokoonpano.

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös