Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Kitkarengas ei ole kesärengas!


Osa suomalaisista autoilijoista ajelee edelleen kesällä ”vanhat kitkarenkaat loppuun”. Kitkarengasta ei kuitenkaan ole suunniteltu kesän lämpimille ja sateisille keleille. Vääränlainen rengas auton alla on vakava turvallisuusriski.


Kesä- ja talvirenkaiden erot alkavat jo renkaassa käytettävästä kumiseoksesta: talven pakkasilla ja kesän helteillä ajettaessa vaatimukset renkaan kumille ovat hyvin erilaiset. Talvirenkaiden kumiseos on kesärenkaiden kumia pehmeämpää.
Myös renkaiden pintakuviointi on suunniteltu sen mukaan, ajetaanko lumella ja jäällä vai kuumalla ja märällä asfaltilla.
– Kitkarenkaan ajovakaus on huonompi verrattuna kesärenkaaseen, sillä kesärenkaan kuviointi on jäykempi ja antaa sitä kautta paremman ohjaustuntuman, kertoo Continental Rengas Oy:n rengasasiantuntija Jari Alopaeus.
Renkaan pinnan kapeita uria kutsutaan lamelleiksi. Kitkarenkaassa lamellileikkauksia on paljon ja kesärenkaassa vain vähän.
– Pahimmassa tapauksessa kitkarenkaan lamellileikkaukset voivat sulaa kuumalla asfaltilla. Pehmeän kumiseoksen rengas myös kuluu kesäkeleillä huomattavan nopeasti, Alopaeus sanoo.
Kitkarenkaalla vesiliirtoon
Myös eri kesärenkaiden ominaisuuksissa on suuria eroja. Hyvältä kesärenkaalta vaaditaan ennen kaikkea märkäpitoa, eikä kitkarenkaita ole suunniteltu sadekelillä ajattavaksi.
– Talvirenkaiden vesiliirtoriski on suurempi kuin kesärenkaiden. Kitkarengas on todella liukas sateella, ja kesäisin tiet ovat usein märkiä, Alopaeus sanoo.
Hyvä kesärengas on sellainen, joka ei yllätä ajajaa missään tilanteessa. Esimerkiksi kaarreajossa tämä tarkoittaa kunnollista pitokykyä.
– Jos ajaa kesällä talvirenkaalla kaarteeseen kovaa, rysähtää todennäköisesti ojaan, Alopaeus toteaa.

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
BirdieTime
Matkailun teemanumero 2-18
Golfkenttien Some-näkyvyys
takaisin ylös