Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Tervetuloa FOOR-päivään Kurk Golfiin 14.6.2017 klo 11.00 alkaen

Kurk Golfissa järjestettävä FOOR-päivä sisältää 18 reiän golfkierroksen huippukuntoisella Valley & Lake -kentällä. Jokainen pelaaja saa kierrokselle yhden ajatuksen, jota tulee hyödyntää jokaisessa lyönnissä. Jo ennen peliä fysiikkavalmentajamme Tero Heikkilä pitää meille golfarin lämmittelyjumpan, jotta saamme hyvät suoritukset heti liikkeelle. Teila Tanner-Heikkilä kertoo mitä Firstbeat-mittaus paljastaa golfkierroksesta.
Kierroksen jälkeen nautimme herkullisen iltapalan ja koostamme päivän annin. Miten esimerkiksi saamasi ajatus vaikutti peliisi?

Päivän teemana mailanpään nopeus!
Mailanpään nopeus kuulostaa kovin tekniseltä ja ammattimaiselta tällaiselle klubipelaajista koostuvalle ryhmälle. Päädyimme kuitenkin tähän teemaan, koska kaikki mitä teemme fyysisen harjoittelun, henkisen valmennuksen ja muun hyvinvoinnin saralla vaikuttaa kehomme kykyyn tuottaa rento ja puhdas suoritus – joka lisää automaattisesti mailanpään nopeutta ja saa pallon lentämään pidemmälle. Kirjoitimme jokainen, Jukka, Taru, Teila ja Tero, ajatuksia tulevan golfpäivän teemaan liittyen. Erilaiset näkökulmat antavat käsityksen siitä, millä asioilla mailanpäähän saadaan vauhtia.

Jukka Rimpiläinen: Jokainen meistä haluaa lyödä hieman pidemmälle ja tarkemmin. Fysiikan lakien mukaan mailanpään nopeus on ainoa asia, joka lennättää pallon pidemmälle, joten keskitytään siihen, mutta ei vain teknisenä suorituksena, vaan osana kokonaisvaltaista hyvinvointia. Olen itse aloittanut vuosi sitten fyysisen harjoittelun parantaakseni peliäni. Viime syksystä asti olen keskittynyt keskivartalon hallintaan, koska se on kehon tärkein osa niin golfissa kuin muussakin elämässä. Keskivartalon hallinnan lisäksi olen harjoitellut rintarangan liikkuvuutta saadakseni golfsvingille laajuutta.

Kuvaan usein svingiäni videolle rangella. Omaan silmään se näyttää hidastetulta elokuvalta, mutta muilta olen saanut kommenttia, että se näyttää helpolta. Tuo helppous onkin sana, jota olen itsekin ajatellut svingin lähtökohdaksi. Kun kaikki kehon lihakset tekevät rennosti ja vaivattomasti oman osuutensa, lopputuloksena on onnistunut lyönti. Kaikki ylimääräiset ajatukset häiritsevät sitä rentoutta ja siksi svingaaminen rangella on niin helppoa verrattuna kentällä pelaamiseen. Kentällä huomaan usein ajattelevani, että avaus jäi hieman lyhyeksi ja kakkoslyönnin tulisi onnistua sataprosenttisesti. Kun pitäisi vain tyytyä lyömään siihen greenin eteen eikä tavoitella aina maksimia. Tai kun olen 40-70 metrin päässä lipusta, enkä ole riittävästi harjoitellut sen mittaisia lyöntejä ja epävarmuus mailavalinnasta ja lyöntitavasta kalvaa. Korkea nosto vai matala rullittelu?

Omaa peliäni haittaa myös keskittymisen puute. Usein tulee vain mentyä pallolle ilman kaikkia hyödyllisiä rutiineja, varsinkin kierroksen loppupuolella kun väsy alkaa iskeä. Minun rutiinini sisältävät seuraavat asiat: kunnon ote mailasta, katso tähtäys pallon takaa, hyvä alkuasento ja oikea etäisyys palloon. Lopun tulisi tulla selkärangasta ilman yhtäkään häiritsevää ajatusta, ja silloin kun näin tapahtuu, sen tuntee heti.

Odotan mielenkiinnolla, minkä ajatuksen itse saan Kurkin golfkierrokselle. Ja onkohan se meille kaikille sama? Olisi mukava nähdä sinutkin Kurkissa 14.6.
Jukka Rimpiläinen, Honour-Golf-lehden julkaisupäällikkö

Teila T-H: Firstbeat Hyvinvointianalyysi näyttää omat stressipiikit kierroksen aikana. Missä kohtaa niitä esiintyy? Kun ne oppii tunnistamaan on helpompi tehdä niitä tietoisia valintoja, joilla voi parantaa pelitulosta. Aion tehdä oman mittauksen 14.6. pelikierroksesta. Minua kiinnostaa myös tietää golfin terveysvaikutuksista ja palautumisen laadusta seuraavan yön aikana. Ketä muuta kiinnostaa mittaus? Nähtäisiin, missä ollaan nyt ja syksyllä uusintamittauksessa voisi nähdä, mitä on terveys- ja palautumisrintamalla tapahtunut. Ilmoita, mikäli haluat testata itseäsi Firstbeat-laitteella.
Teila Tanner-Heikkilä, Valmennuskello

Taru H-K: Mailanpään nopeus määräytyy täysin fysiikan lakien mukaan. Lyönti itsessään on niin nopea suoritus, että sen aikana on täysin mahdotonta enää kontrolloida, mitä tapahtuu. Hyvä, lennokas ja vauhdikas swingi tehdään siis jo ennen itse lyöntisuoritusta, jolloin voi vielä itse täysin päättää siitä, miten toimit ja annat suorituksesi rullata!

Paras lyönti tuntuu yleensä siltä, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan – kaikki tapahtuu “automaattisesti", “helposti”. Poissa on turha murehtiminen, muistilistojen analysointi tai gripin puristaminen. Mietit jo etukäteen mailasi ja lyöntisi sekä miten asetut pallolle. Päätät keskittyä, ja ohjaat itse huomiosi lyöntisi kannalta olennaisiin asioihin: etäisyyksiin ja olosuhteisiin. Ennen kaikkea heittäydyt jättämään muun maailman ulos ajatuksistasi, ja uskot täysillä voivasi tehdä juuri sen mitä olet päättänyt.

Ja sitten – menet vaan ja teet sen, mitä osaat! Annat lyöntisi lentää, ja loppuasennossa nautit siitä täydellisestä olosta kun olit ja annoit mennä. Vai nautitko? Joko osaat?

Mielenhallinnan kannalta golfissa vähemmän on enemmän. Tällä kertaa saat ohjatusti testata, miten voit vain yhdellä ajatuksella tuoda uutta pelikierroksellesi!
Taru Hermunen-Kuusela, Golfhuoltamo

Tero H: Fysioterapia ja mailanpään nopeus, miten nämä kaksi asiaa voisivat linkittyä toisiinsa? Viime aikoina fysioterapeutit ovat Suomessa tuoneet julki osaamistaan suorituskyvyn lisäämisessä. Esimerkiksi mailanpään nopeuden voi pilkkoa suorituskyvyllisesti moneen osaan, itse jaan sen karkeasti kahteen eri osa-alueeseen: fysiikkaan ja liikeälyyn. Fysioterapiassa liikeälyä kehitetään keskittymällä liikettä kontrolloiviin tekijöihin. Liikeälyllä tarkoitetaan liikkeen oppimiseen liittyviä asioita kuten fysioterapeuttisen harjoitteen omaksumista käytännössä tai ohjeistuksen jälkeistä ymmärrystä. Kun pelaajan golflyöntiä tutkitaan tarkemmin, fysiikkavalmentaja löytää usein parannettavaa liikkuvuudessa, räjähtävyydessä sekä voimassa. Fysioterapeutti pohtii miksi liikkuvuus on vajaavainen, mikä aiheuttaa kehon toiminnassa räjähtävyyden puutteen ja miksi voima ei ohjaudu niinkuin sen pitäisi. Olennaista on myös miettiä pyrkiikö pelaaja kompensoimaan liikkuvuuden vajauden  jollakin muulla kehon osalla. Kun nämä asiat huomaa, on anatomian parhaiten tuntevilla fysioterapeuteilla helppo työ lähteä harjoittamaan pelaajan liikeälyllistä puolta. Esim. back swingin aikana rintarangan liikerajoitusta voidaan kompensoida: alaselästä, lonkasta tai vaikka nilkasta. Jos emme harjoita yksilöllisesti ja opeta pelaajalle alaselän hallintaa rintarangan kiertyessä, toistamme ongelmaa jokaisen lyönnin aikana ja ylläpidämme "ongelmaa" aivotasolla.

Liikeälyn kehittäminen ei ole saman liikkeen toistamista liikkuvuuden lisäämisen toivossa, se on liikkuvuuden lisäämistä myötävaikuttavien eli synergistien roolin korostamisella. Kun ihmistä opetetaan, ei pelkästään harjoiteta, pystymme arjessa lisäämään oikeiden valintojen määrää ja lisäämme potentiaalia mailanpään nopeuden kasvamiseen. Liikeälyn kehittyessä pelaaja pystyy vaikuttamaan myös paremmin lyönnin tarkkuuteen tunnistamalla oman kehonsa yksityiskohtia. Kun pelaaja pystyy erottamaan lyönnin aikana rintarangan ja lantion/alaselän liikkeen ja lantion sekä alaraajan liikkeet toisistaan, maksimoidaan potentiaali niin liikkuvuuden, räjähtävyyden kuin voiman osalta.
Tero Heikkilä, Forever Fysio

Tiedoksi kaikille osallistumista pohtiville!
Vaikka tilaisuudessa on mukana monen hyvinvointipalveluja tarjoavan yrityksen edustajat, ensisijainen tavoite ei ole tuotteiden ja palvelujen myynti. Annamme osallistujille tietoa fyysisestä harjoittelusta, henkisestä valmennuksesta, hyvinvointitestauksesta jne., jotta voit poimia niistä omaan tarpeeseesi sopivan. FOOR-ryhmän jäsenistä moni on saanut apua fyysisiin rajoitteisiin ja henkisiin golftraumoihin ja he kertovat niistä mielellään. Pääasia kuitenkin on viettää mukavaa golfpäivää samanhenkisten aikuisten parissa. Tervetuloa mukaan!

Kurk Golfissa 14.6. vietettävän päivän hinta on 65,00 euroa sisältäen aamukahvin, golfkierroksen ja iltapalan.
Osallistumismaksu maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä caddiemasterille.
Sitovat ilmoittautumiset 10.6.2017 mennessä osoitteella: jukkarimpi@me.com

FOOR-testiryhmän jäsenten palautteet ovat hienoa luettavaa. FirstBeatin avulla jokainen testin tehnyt on saanut oleellista tietoa siitä, mikä stressaa ja mikä antaa palauttavaa voimaa. Unen merkitys korostuu tiellä parempaan jaksamiseen. Oman kehon täsmäharjoitteluun saat ohjeet Fysio Matrix -testin jälkeen ja Mieli mukana -verkkokurssi avaa käyttöösi henkiset voimavarat.

Hanki itsellesi tai ystävällesi allaolevista mieleisesi testaus tai palvelu ja nauti paremmasta olosta!

3 vrk FirstBeat testaus – 250,00
Opi tunnistamaan oma pelivarasi. Firstbeat Hyvinvointianalyysi yhdistää työn, levon ja vapaa-ajan kokonaisuudeksi. Kolmen vuorokauden ympärivuorokautinen mittaus auttaa tunnistamaan henkilökohtaiset kuormitustekijäsi. Keskeinen etu hyvinvointianalyysissä on se, että se auttaa oivaltamaan, miten ja millä toimenpiteillä omaa hyvinvointia voisi konkreettisesti parantaa. Pienilläkin muutoksilla, jotka sinne omaan arkeen viedään, saavutetaan pitkäaikaisia terveyshyötyjä.

Fysio Matrix -testaus sekä palautekeskustelu ja harjoitteet – 119,00
Matrix-testi paljastaa kehosi heikkoudet ja vahvuudet. Palautekeskustelussa käydään läpi myös mahdollinen kipuhistoria ja asetetaan omat tavoitteet, esim. pidemmät lyönnit golfissa. Kehosi heikkouksien vahvistamiseen saat henkilökohtaiset täsmäharjoitteet.

Hermot kuriin – 5 askelta tasaiseen ja varmaan peliin – 129,00
Tämä on 5 askeleen harjoitusohjelmasi saada hermosi kuriin golfkentällä. Verkkokurssilla opit saamaan parhaan lyöntisi esiin (myös silloin kun sinua jännittää), tähtäämään tuloksiin (myös silloin kun kisapaineet puskevat päälle) ja tuuppaamaan kuppiin (myös silloin kun kaikki tuijottavat suoritustasi, ja epäusko itseesi jo melkein valtaa mielesi). Näillä opeilla heität rennosti keskittymistä kehiin, ja swingaat jopa bogista singeliin! Vähintään saat hymyä peliin ja varmistat kuuluvasi golfareiden pelissään onnistuvaan eliittiin. Aloittamaan pääset 5.6.2017! Ilmoittaudu mukaan TÄÄLLÄ!

Taru Hermunen-Kuuselan henkisen valmennuksen blogikirjoituksiin pääset tästä!

>>> Liity FOOR-yhteisöön jättämällä yhteystietosi täällä! <<<
Voit valita FOOR-konseptista itsellesi sopivat palvelut ja osallistua yhteistapaamisiin. Olet ansainnut sen!

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
–––––––––––––––––––––––
takaisin ylös