Ruoho on vihreämpää jäsenkentillä!

Mikko Seppä, Advance b2b -yrityksestä kävi paljastamassa FGMA:n kevätseminaarissa digimarkkinoinnin salat!

Digimarkkinoinnin ensimmäinen sääntö:

Annetaan arvoa ensin

Advance b2b:n Mikko Seppä oli yksi kiinnostavimmista esiintyjistä FGMA:n seminaarissa maaliskuun alussa. Hän on sarjayrittäjä ja kirjailija ja kaiken lisäksi innostunut golfista. Mikä voimavara meillä Mikossa onkaan.

Mikon esitys oli otsikoitu nimellä: Digimainonnan saloja ja sisälsi kolme lupausta. Ilmaisia työkaluja ja vinkkejä markkinointiin, säästää rahaa ja antaa ohjeita, joilla kenttä onnistuu markkinoinnissa. Mikon mielestä on kolme keinoa markkinoida. Oma media, eli kentän nettisivut ja some-kanavat. Ansaittu media, joka tarkoittaa muiden julkaisemia medioita ja some-kanavia sekä ostettu media, eli ns. vuokrattu yleisö, joka parhaimmillaan vaatii syviä taskuja. Kysymys kuuluukin, mihin kentän tulisi rajalliset resurssinsa laittaa.

Älliä vai rahaa?
– Mikäli on enemmän älliä kuin rahaa, vain oma media ja ansaittu media tulevat kyseeseen, lohkaisi Seppä. – Yrityksen omat kanavat, verkkosivusto ja omat sosiaalisen median kanavat on laitettava hyvään iskuun. Se on kustannustehokas ja skaalautuva ratkaisu ja se on "omaa pääomaa". Kunhan vain asiakasdata on kunnossa, hän korostaa. Ansaittu media on sekin kiinnostava, mutta se vaatii paljon työtä ja pitkäjänteisyyttä. Kesäaikaan lehdet kyllä julkaisevat mielellään kiinnostavia artikkeleita golfista, kunhan ne joku sinne kirjoittaa.
Yksi kiinnostava vinkki, jonka Mikko Seppä kuulijoille antoi oli sähköpostiosoitteiden kerääminen. Sitä tekevät kaikki nykyaikaiset markkinoijat, annetaan jotain, että saadaan ihminen jättämään yhteystietonsa. Golfissa se voisi olla alennusta golfkierroksesta, pikkupurtavaa kierrokselle, jotain relevantti, mutta sen ei tarvitse maksaa paljon. – Ja sitten kun olet saanut luvan, ethän unohda uutta ystävääsi, painottaa Seppä. – Aloita systemaattinen yhteydenpito, myös fiilistä ja kuulumisia. Anna syy tulla uudelleen kentälle tai sivustolle, hän jatkaa.

Asiakasdata kuntoon
Mikon toinen erinomainen vinkki liittyy oman asiakasrekisterin hyvään ylläpitoon. Siihen meillä kentillä ei ole oikein työkaluja, silloin kun puhutaan muista kuin omista pelaajista. – Valitse teknologia, joka skaalautuu, Mikko ohjeistaa ja esittelee kumppaniyrityksen tuotteen HubSpotin. Se on ilmaisohjelma, kunnes käyttö on niin laajamittaista, että se jo kannattaa hankkiakin.

Panosta sisältöön!
Kysy asiakkailtasi, mikä heidän mieltään askarruttaa ja käsittele asiaa sivuillanne. Usein samat kysymykset toistuvat ja caddietoimisto vastaa niihin väsymykseen asti. Laita se tieto verkkosivuille ja ohjaa asiakkaat sinne.

Seuraa muita ja osallistu keskusteluun
Yksi erinomainen keino saada kentälle näkyvyyttä on aktiivisuus suosituilla sivustoilla, netissä ja somessa. Ottamalla osaa kiinnostaviin keskusteluihin ja tuomalla omia mielipiteitä rohkeasti mukaan, voi löytää samanmielisiä uusia asiakkaita. – Paras kaverisi on Google Analytics, paljastaa Mikko Seppä. – Sen käyttöönotto ja ymmärtäminen vie jonkin verran aikaa, mutta maksaa vaivan. Sitä voi verrata henkivakuutukseen, paitsi että sen hyödyt voit ulosmitata jo eläessäsi, hän jatkaa.

Kolme kriittistä menestystekijää
Esityksen lopulla Mikko Seppä paljasti kolme kriittistä menestystekijää.
1. Kirjaa ylös tavoitteesi. Sellainen tavoite, jonka kaikki ymmärtävät. Ja sellainen, joka on mitattavissa. Sen tulee tietysti olla yrityksen tavoitteiden mukainen ja realistinen omilla resursseilla. Määritä myös tavoitteelle aikaraja.
2. Älä yritä puhutella kaikkia, koska silloin et puhuttele ketään. Mieti sopivan kokoinen kohderyhmä, jota tavoittelet. "Katso asiakasta silmiin" kun kirjoitat viestiisi sisältöä.
3. Paranna jatkuvasti, testaa mikä toimii ja opi kokeiluista. Ole rohkea ja ennakkoluuloton, epäonnistumisetkin ovat uuden oppimista.

Pidetään Mikosta kiinni!
On mielenkiintoista keskustella ns. ulkopuolisen kanssa golfista, ja kun kyseessä on markkinoinnin kova ammattilainen, se tekee keskustelusta vieläkin kiinnostavamman. Mikolla on paljon tietoa, ja golfarina hänet pitää vain ottaa keskusteluihin mukaan, hän itse on jo antanut sille vihreää valoa.

JR

Ensimmäinen VIIKON VINKKI liittyy yritystapahtumien ja erilaisten ryhmien pelien markkinointiin. Viimeisen viiden vuoden aikana jokaisella kentällä on käynyt monia ryhmiä pelaamassa ja siellä on järjestetty useita yritystapahtumia. Mitä jos kokoaisit kaikista näistä vierailuista ja kontaketeista syntyneet yhteystiedot markkinointikansioosi ja suunnittelit heille täsmämarkkinointia.
On jopa todennäköistä, jos vierailusta jäi heille positiivinen muistikuva, että he saapuvat uudelleen vieraaksi.

Hyvien asiakasrekisterin ylläpitäminen ja niistä syntyneen verkoston hyödyntäminen on äärimmäisen kustannustehokasta markkinointia.

Lue lisää Inbound-markkinoinnista ja lataa itsellesi ilmainen opas!

Ja mikäli olet työkaluja vailla, tutustu ilmaiseen HubSpot-työkaluun jolla hallinnoit markkinointisi avainasioita.
Klikkaa logoa ja lue lisää!

Liity postituslistalle

SGK-LAKINEUVONTA
Suomen luontoystävällisin golfkenttä
–––––––––––––––––––––––
takaisin ylös